Foto:Carol Allen-Storey

Zowel conflicten als multinationals hebben een specifieke impact op verschillende mensen in het veld. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes hebben elk hun eigen specifieke kwetsbaarheden, behoeften en capaciteiten. Een nieuw rapport van International Alert en SOMO draagt verschillende onderzoeksperspectieven aan om de activiteiten van multinationale ondernemingen door een genderlens te bekijken.

Reality Check

The gender dimensions of the impact of multinational companies’ operations in fragile and conflict-affected areas

Afhankelijk van etniciteit, religie, geslacht, klasse, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, locatie (stedelijk of landelijk) en vermogen, kunnen vrouwen en mannen bevoorrecht zijn in sommige opzichten en achtergesteld in andere. Dit voorrecht bepaalt bovendien welke stem wordt gehoord en welke niet; wie macht heeft en wie niet. Het rapport biedt tal van onderzoeksvragen die – vooral met het oog op onderzoeksmissies naar de impact van multinationals – kunnen helpen de verschillende perspectieven te analyseren om tot een genuanceerder begrip van complexe lokale realiteiten te komen.