Deze brochure geeft een beschrijving van het klachtenmechanisme van de Wereld Bank: the Inspection Panel. Het geeft een overzicht van de belangrijkste principes/regels, het klachtenproces, de wie, wat, waar, wanneer en waarom van het indienen van een klacht en een stappenoverzicht over hoe je een klacht indient.
lees meer mindergerelateerde content
Compliance Advisor Ombudsman
Using Grievance Mechanisms
Nieuwe brochure en training helpen mensenrechtenverdedigers bij het indienen van klachten tegen multinationals
In juni van dit jaar lanceerde SOMO’s Human Rights & Grievance Mechanisms-programma (HRGM) een nieuwe website met daarop informatie over verschillende niet-juridische klachtenmechanismen en tips voor het indienen van klachten. In de afgelopen periode breidde…
Human Rights and Grievance Mechanisms
Onafhankelijk onderzoek bevestigt verantwoordelijkheid FMO voor schade door Barro Blanco-dam en adviseert compensatie
De Nederlandse ontwikkelingsbank FMO is verantwoordelijk voor het verlies van levensonderhoud, de economische verliezen en de milieuschade die de bouw van de Barro Blanco-dam in Panama heeft veroorzaakt. Dit blijkt uit het eindverslag van het…
Myanmarese burger dient klacht in tegen Noors telecombedrijf om gevaarlijke inbreuk op privacy
Een burger van Myanmar heeft bij de Noorse gegevensbeschermingsautoriteit een klacht ingediend tegen Telenor Group om de gevaarlijke overdracht tegen te gaan van gevoelige gebruikersgegevens bij de verkoop van een dochterbedrijf van de telecom-multinational in…
SOMO en Both ENDS veroordelen geweld tegen inheemse gemeenschap bij de Barro Blanco-dam in Panama
Leden van de inheemse Ngäbe Buglé-gemeenschap zijn op vrijdag 29 oktober 2021 door de Panamese politie aangevallen op stuk land nabij de door de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO gefinancierde Barro Blanco-stuwdam. De slachtoffers, allen leden van…
OESO accepteert klacht tegen optreden Noorse telecomgigant Telenor in Myanmar
Een klacht die in juli 2021 door 474 in Myanmar gevestigde maatschappelijke organisaties is ingediend tegen telecombedrijf Telenor, is door het Noorse Nationaal Contactpunt van de OESO gegrond verklaard. Telenor, dat voor 53 procent in…