Deze brochure geeft een beschrijving van het klachtenmechanisme van de IFC/MIGA: the Compliance Advisor Ombudsman (CAO). Het geeft een overzicht van de belangrijkste principes/regels, het klachtenproces, de wie, wat, waar, wanneer en waarom van het indienen van een klacht en een stappenoverzicht over hoe je een klacht indient.
lees meer mindergerelateerde content
The World Bank Inspection Panel
Nieuwe brochure en training helpen mensenrechtenverdedigers bij het indienen van klachten tegen multinationals
In juni van dit jaar lanceerde SOMO’s Human Rights & Grievance Mechanisms-programma (HRGM) een nieuwe website met daarop informatie over verschillende niet-juridische klachtenmechanismen en tips voor het indienen van klachten. In de afgelopen periode breidde…
Human Rights and Grievance Mechanisms
Using Grievance Mechanisms
Nieuwe toolkit tegen schadelijke bedrijfsstrategieën
Het Mind the Gap-project heeft een nieuwe toolkit gelanceerd voor ngo’s om strategieën aan te pakken die bedrijven vaak aanwenden om verantwoordelijkheid voor schendingen van mensenrechten en milieuschade in hun toeleveringsketens te ontlopen. De counter-strategies…
Steunbetuiging aan dochter vermoorde inheemse leider
Op dinsdag 28 juni hebben de Hondurese organisatie COPINH en de Global Justice Association bij het OM een klacht ingediend tegen ontwikkelingsbank FMO. Voor COPINH is dit onderdeel van hun voortdurende inspanningen om degenen die…
Proactieve houding van Nederland gewenst in de onderhandelingen over het VN verdrag ‘mensenrechten en bedrijfsleven’
Vandaag start de zevende onderhandelingsronde over het VN verdrag ‘mensenrechten en bedrijfsleven’ dat de bedrijven wereldwijd moet gaan verplichten om mensenrechten en milieu te respecteren. Over dit juridisch bindende verdrag wordt al sinds 2014 onderhandeld…
Myanmarese burger dient klacht in tegen Noors telecombedrijf om gevaarlijke inbreuk op privacy
Een burger van Myanmar heeft bij de Noorse gegevensbeschermingsautoriteit een klacht ingediend tegen Telenor Group om de gevaarlijke overdracht tegen te gaan van gevoelige gebruikersgegevens bij de verkoop van een dochterbedrijf van de telecom-multinational in…