De pogingen en ambities van zes bedrijven

Bestelauto’s en -busjes – elektrisch of op benzine –  zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld waar dan ook ter wereld. Nadat de e-commerce-sector tussen 2014 en 2019 in omvang verdrievoudigde, leidde de Covid-19-pandemie in 2020 tot een verdere piek in pakketbezorgingen. Deze toename resulteerde in meer pakketten, meer voertuigen, meer lokale vervuiling, meer chauffeurs, meer afval, en meer CO2-uitstoot. De druk op vervoersbedrijven om hun negatieve impact op het klimaat te verminderen, neemt toe.

In dit rapport analyseren we de inspanningen en ambities van zes pakketbezorgbedrijven (Amazon, Deutsche Post DHL Group, FedEx, Flipkart, United Parcel Service (UPS) en Walmart) op dit gebied. Het onderzoek richt zich op de relatief dure en energie-intensieve last mile: het laatste rit van het distributiecentrum naar de ontvanger. Daarbij kijken we specifiek naar de emissiedoelstellingen en de tijdlijn die de bedrijven nastreven voor de volledige electrificatie van hun wagenpark.

Steden spelen een cruciale rol in de beleidsvorming rond milieu en ontwikkeling. Daarom worden in dit rapport ook drie stedelijke agglomeraties (Delhi, Londen en Los Angeles) belicht, en de manier waarop zij de groeiende pakketbezorging proberen te verduurzamen en te reguleren.

Hoewel alle zes bedrijven zich bewust zijn van de impact van de last-mile, en doelen hebben gesteld om hun uitstoot te verminderen, moeten zij hun inspanningen aanzienlijk vergroten om die  doelstellingen te halen. Bovendien zijn er onvoldoende gegevens beschikbaar over de huidige voortgang en de maatregelen die ze nu nemen.

In het rapport worden ook een aantal overkoepelende kwesties genoemd, die een rol spelen in een rechtvaardige energietransitie, zoals de negatieve impact van de productie van elektrische voertuigen en de winning van metalen die hiervoor nodig zijn.

lees meer minder
publication cover - Pakketbezorging en klimaatverandering
wilt u een donatie doen?