Foto:Tanaonte/IStock

Bedrijven als Google, Facebook, Apple en Microsoft bepalen in toenemende mate de voorwaarden voor communicatie voor miljarden internetgebruikers. Hun invloed breidt zich snel uit naar overheidsinstellingen, bedrijven, consumenten en burgers. Het is urgent om de diensten die deze bedrijven aanbieden te scheiden van de risico’s die hun dominante positie met zich meebrengt.

Op korte termijn zijn maatregelen nodig als het beperken en controleren van fusies en overnames, en die werknemers en kleinere bedrijven beschermen, die afhankelijk zijn van de grote Big Tech-platforms.

De Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie is een belangrijke stap hierin. SOMO steunt de voorgestelde DMA. De DMA kan een einde maken aan de ongezonde marktdominantie van het kleine aantal Big Tech-bedrijven. Met dit Position Paper willen we een bijdrage leveren aan de discussie hierover binnen de Europese Unie.

Dit document is geactualiseerd op 10 februari 2022, naar aanleiding van ontwikkelingen in het wetgevingsproces.