
Transparantie in sinaasappelsapketen door Albert Heijn en Refresco
Consumenten kunnen de route van sinaasappelsap volgen door blockchain
Een jaar geleden publiceerde SOMO het paper ‘Sap met bittere bijsmaak‘ over de sinaasappelsapindustrie en de rol van de Nederlandse supermarkten. Driekwart van het sinaasappelsap in Nederlandse supermarkten heeft zijn oorsprong in Brazilië, waar arbeidsomstandigheden in de pluk vaak zijn. In het paper werden de Nederlandse supermarkten opgeroepen om de macht die ze hebben in de keten in te zetten om arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Zie persbericht Albert Heijn(opens in new window)
Albert Heijn en hebben nu besloten om hun productieketen transparant te maken met behulp van blockchaintechnologie.
Gisela ten Kate: “Het is een goede stap vooruit op het gebied van transparantie. Een mooi voorbeeld voor andere supermarkten. We hopen dat dit ertoe leidt dat de sinaasappelplukkers en fruittelers er daadwerkelijk een stap op vooruit gaan.”
Meer informatie nodig?
-
Gisela ten Kate
Coördindator MVO Platform
Een lijst met berichten
-
-
The Counter – SOMO’s helpdesk voor bedrijfsonderzoek – is van start!Geplaatst in categorie:NieuwsRoberta CowanGepubliceerd op:
-
Gestrand Gepubliceerd op:Rodrigo FernandezGeplaatst in categorie:PublicatieRodrigo Fernandez