Foto:terimakasih cc2

Consumenten kunnen de route van sinaasappelsap volgen door blockchain

Een jaar geleden publiceerde SOMO het paper ‘Sap met bittere bijsmaak‘ over de sinaasappelsapindustrie en de rol van de Nederlandse supermarkten. Driekwart van het sinaasappelsap in Nederlandse supermarkten heeft zijn oorsprong in Brazilië, waar arbeidsomstandigheden in de pluk vaak ondermaats

Plukkers kunnen niet leven van hun loon, ze moeten lange dagen maken en ze worden tijdens hun werk blootgesteld aan giftige bestrijdingsmiddelen.
zijn. In het paper werden de Nederlandse supermarkten opgeroepen om de macht die ze hebben in de keten in te zetten om arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Albert Heijn en Refresco

Refresco is de  leverancier van het huismerksap van Albert Heijn. Dit sap is van de Braziliaanse sapverwerker Louis Dreyfus Company (LDC Juice), éen van de drie sapbedrijven die de wereldmarkt domineert.
hebben nu besloten om hun productieketen transparant te maken met behulp van blockchaintechnologie.

Gisela ten Kate: “Het is een goede stap vooruit op het gebied van transparantie. Een mooi voorbeeld voor andere supermarkten. We hopen dat dit ertoe leidt dat de sinaasappelplukkers en fruittelers er daadwerkelijk een stap op vooruit gaan.”