Topinkomens in tijden van corona
De ontkoppeling van de hoogste inkomens van bedrijfsprestaties
Het begin van de corona-crisis had vergaande economische gevolgen: werknemers werden met verlof gestuurd of ontslagen en veel bedrijven gingen nieuwe schulden aan of gingen failliet. En hoe verging het daarbij de top van het bedrijfsleven?
Om deze vraag te beantwoorden, verzamelden we gedetailleerde beloningsgegevens van bijna 200 topmanagers aan het hoofd van 48 grote multinationale, beursgenoteerde in de periode 2017-2020. De resultaten laten zien dat, ondanks de coronacrisis en dalende winsten, de beloning van hoogste bestuurders over het algemeen met zo’n 15% stegen. De gemiddelde beloning van Nederlandse topmanagers bedroeg in 2020 EUR 2,7 miljoen (EUR 2,3 miljoen in de periode 2017-2019). Voor CEOs ging het om respectievelijk EUR 3,6 miljoen (en EUR 3,1 miljoen in de periode 2017-2019).
Hoewel de bevindingen verrassend zijn, weerspiegelen zij een langere trend: een groeiende kloof tussen de belangen van bedrijfselites en aandeelhouders, en die van de samenleving in het algemeen.
Meer informatie nodig?
-
Rodrigo Fernandez
Senior Onderzoeker
Partners
-
Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Publicatie
Gerelateerde content
-
Topinkomens grootste Nederlandse bedrijven fors gestegen ondanks coronacrisisGeplaatst in categorie:Nieuws
Rodrigo FernandezGepubliceerd op: -
Profiting from a pandemic Gepubliceerd op:
Vincent KiezebrinkGeplaatst in categorie:Publicatie
Vincent Kiezebrink
-
Ahold onttrekt miljarden aan de Nederlandse economieGeplaatst in categorie:Opinie
Rodrigo FernandezGepubliceerd op:
Rodrigo Fernandez -
‘Geef alleen coronasteun aan bedrijven als ze goed scoren op sociaal en duurzaam gebied’Gepubliceerd op:Geplaatst in categorie:Opinie
-
Corona chronicles Gepubliceerd op:
Pauline OvereemGeplaatst in categorie:Publicatie
Pauline Overeem
-
-
-
Coronacrisis laat zien waarom verantwoord gedrag bedrijven nodig isGeplaatst in categorie:Nieuws
Joseph Wilde-RamsingGepubliceerd op: