Een beknopte uitleg van de werking van het klachtenmechanisme (Engelstalig)

Deze brochure verschaft inzicht in het Independent Review Mechanism (IRM). Dit is het klachtenmechanisme dat in 2004 is geïnitieerd door de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB)

(African Development Bank)
. Het IRM is in het leven geroepen om het indienen van klachten makkelijker te maken door groepen bestaande uit twee of meer personen die reeds schade hebben ondervonden, of mogelijk schade gaan ondervinden, van projecten die gefinancierd worden door de AfDB. Op deze manier zorgt het IRM ervoor dat de AfDB zijn eigen beleid en procedures bij het ontwerpen en implementeren van projecten naleeft. Klachten gaan over onder andere de gevolgen van projecten voor mens en milieu in sectoren zoals bijvoorbeeld transportatie, waterkracht, agricultuur en infrastructuur.

De AfDB werd opgericht in 1964 als onderdeel van de AfDB Group. De bank streeft ernaar een bijdrage te leveren aan de duurzame economische ontwikkeling en sociale vooruitgang van de 54 Afrikaanse lidstaten. Het bestuurscentrum van de bank bevindt zich in Abidjan, Ivoorkust.

 

lees meer minder
wilt u een donatie doen?