De Groene Pieten van makeITfair en Jongeren Milieu Actief, de jongerenorganisatie van Milieudefensie, gingen dit weekend voor de Sint op zoek. In de winkels van Vodafone, T-mobile en KPN in Amsterdam vroegen ze ernaar, maar tevergeefs. Weer niet het gewenste kado dus, deze feestdagen.

In december 2010 overhandigden Jongeren Milieu Actief (JMA) en makeITfair duizenden actiekaarten aan de directeur mobiel van KPN, Robbert Bakker. KPN is een belangrijke speler op de Nederlands mobiele telefonie-markt. Bakker was onder de indruk van de actie en zei vorig jaar: “Wat wij proberen te doen, is om te zorgen dat de spullen die wij binnen hebben goede spullen zijn, duurzaam geproduceerd”.

Helaas moesten de Pieten dit weekend constateren dat een eerlijk en duurzaam mobieltje nog steeds lastig te vinden is in de KPN winkel. Verbeteringen in de productie van mobiele telefoons zijn hard nodig. Met de handel in grondstoffen voor mobieltjes, zoals koltan, wordt de bloedige burgeroorlog in Oost-Congo gefinancierd2. De werkomstandigheden van de vaak minderjarige mijnwerkers zijn levensgevaarlijk en ze zijn vaak slachtoffer van uitbuiting2. Fabrieksarbeiders in China zijn soms wanhopig door de werksituatie waarin ze terecht gekomen zijn, zoals blijkt uit de zelfmoorden in de iPhone fabriek Foxconn in 2010.

“KPN staat wel open voor dialoog met maatschappelijke organisaties, maar is weinig voortvarend met het doorvoeren van wezenlijke beleidsveranderingen,” zegt Irene Schipper van makeITfair. MakeITfair en JMA vragen KPN openheid van zaken te geven over verkoopcijfers van telefoons en de aanpak van misstanden bij KPN’s toeleveranciers. Alleen met die informatie kan beoordeeld worden of KPN echt werk maakt van duurzaamheid. Ook op het gebied van inzameling van oude telefoons en eco-design blijft KPN vooralsnog steken in goede bedoelingen.

Paulien Gankema, voorzitter van Jongeren Milieu Actief (JMA): “Jongeren willen dat de productie van mobieltjes schoner en eerlijker wordt. Aanbieders van mobiele telefoons moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen. Zij kunnen invloed uitoefenen op de producenten. Hopelijk kan Sint volgend jaar wél die duizenden jongeren blij maken met dit kado.”