E-waste trade flows from the EU to developing countries
As the consumption of electronics has increased rapidly the last years, so has the waste made up of discarded products. The UN estimates that up to 50 million tonnes of e-waste may be generated in the world each year, which is enough to fill a line of trucks stretching half way around the entire globe. A Western European household is expected to generate around 900 kilos of e-waste over a 20 year period. Electronic products improve and intensify our lives in many different ways, but their afterlives remain, to a large extent, an unsolved dilemma. lees meer mindergerelateerde content
EU-wetgeving voor batterijen moet ook gelden voor bauxiet, koper en ijzer
Naast kobalt, grafiet, lithium en nikkel, zijn ook bauxiet, koper en ijzer belangrijke grondstoffen voor batterijen van onder meer elektrische auto’s en windmolens. Bij de winning van deze grondstoffen vinden vaak grove mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling…
State of play and roadmap concepts: Elektronics Sector
Waarom ‘iedereen een elektrische auto’ een slecht idee is
Opmars elektrische auto pakt slecht uit voor mens en milieu
Overheden en bedrijven zien de grootschalige introductie van elektrische auto’s als essentieel onderdeel van de energietransitie. Maar de stijgende vraag naar batterijen voor deze voertuigen heeft verwoestende gevolgen voor gemeenschappen en het milieu. In het…
The battery paradox
Grote verzekeraars pakken misstanden bij winning kobalt niet aan
De negen grootste verzekeringsgroepen in Nederland (Achmea, Aegon, Allianz, ASR, CZ, Menzis, NN Group, VGZ en Vivat) zetten zich onvoldoende in om ernstige mensenrechtenschendingen in de kobaltsector te voorkomen of aan te pakken. Volgens gezaghebbende…