Direct naar inhoud

Geplaatst in categorie:
Verklaring
Gepubliceerd op:

SOMO en zeven andere NGO’s hebben een gezamenlijke brief gestuurd aan mijnbouwmultinational Rio Tinto met een formele klacht over de gebrekkige beantwoording van vragen van aandeelhouders en gevolmachtigden tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van het bedrijf in april 2020.

De vragen gaan over een aantal thema’s, van milieuvervuiling tot bestuur en transparantie, en hebben betrekking op mijnen van Rio Tinto over de hele wereld, waaronder de door SOMO onderzochte activiteiten van het bedrijf in Mongolië. De ondertekenaars verzoeken Rio Tinto nu formeel om schriftelijke antwoorden op hun vragen, onderbouwd met gegevens en bewijsmateriaal.

In april 2020 publiceerden SOMO en haar Mongoolse partner OT Watch een rapport over de Oyu Tolgoi-mijn van Rio Tinto in Mongolië. Het verhaal van Oyu Tolgoi is ook gedocumenteerd en gevisualiseerd op mongolia.somo.nl(opens in new window) .

Lees de volledige Engelstalige brief hieronder.

• Oyu Tolgoi Watch

• HRLC – Human Rights Law Centre