Human Rights & Grievance Mechanisms (HRGM) is een vierjarig SOMO-project. Recent verscheen de Engelstalige Nieuwsbrief over niet-juridische klachtenmechanismen (maart 2014) met daarin aandacht voor specifieke cases en updates over beleid en procedures met betrekking tot de verschillende klachtenmechanismen. Ook leest u in de nieuwsbrief over de laatste aanwinsten op de website www.grievancemechanisms.org.

Nieuw op de website van het Human Rights & Grievance Mechanisms-project is het nieuwsgedeelte waarin u de meest actuele berichten kunt lezen, zoals persberichten, verklaringen, ingediende klachten, uitkomsten van klachten, etc. Twee nieuwe video’s zijn toegevoegd aan de pagina Resources: een introductie op mensenrechten en het United Nations Human Rights-systeem, evenals een video over niet-juridische klachtenmechanismen tijdens het VN-forum over bedrijfsleven en mensenrechten afgelopen december, met een bijdrage van SOMO.

Klachten indienen

In januari 2014 diende een groep Liberianen een klacht in bij de ‘Office of Accountability’ van het Amerikaanse OPIC (Overseas Private Investment Corporation), een van de financierders van Buchanan Renewables (BR), waarnaar SOMO eerder onderzoek verrichtte. Enkele dagen na het indienen van de klacht verklaarde OPIC dat het bedrijf zich gaat inzetten voor een onafhankelijk onderzoek naar de impact van haar investeringen in BR.
Nog een interessant bericht in deze nieuwsbrief is dat de Nederlandse en Duitse ontwikkelingsbanken, FMO en DEG, een nieuw en gedeeld klachtenmechanisme hebben opgesteld. Deze heet de Independent Complaints Mechanism en is sinds februari 2014 van kracht. De nieuwsbrief schenkt bovendien aandacht aan ontwikkelingen in het ‘World Bank Inspection Panel’, de European Bank for Reconstruction and Development en aan de Nationale Contactpunten. Lees hier meer over in de nieuwsbrief.