Direct naar inhoud
Simone Brunozzi, via Flickr CC

In de wurggreep van Amazon

Onafhankelijke verkopers en de monopoliemacht van Amazon in Europa

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Margarida Silva
Gepubliceerd op:

Dit onderzoek laat de enorme marktmacht zien van Amazon in Europa, en de inkomsten die het bedrijf daaruit haalt. In de meeste van de grote Europese landen is Amazon het belangrijkste platform voor onafhankelijke bedrijven om toegang te krijgen tot online kopers. De dominate positie wordt door Amazon misbruikt; verkoperskunnen niet meer om Amazon heen.

SOMO onderzocht de bedrijfsstructuur van Amazon in Europa met behulp van financiële (jaar)verslagen en de bevindingen van mededingingsauthoriteiten. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit ons rapport:

Dominant platform

“In de afgelopen 20 jaar heeft Amazon zijn monopolistische greep op online winkelen in Europa steeds verder uitgebreid. Het is nu online zo dominant dat onafhankelijke verkopers er niet meer omheen kunnen. Verkopers zitten vast aan het platform en zijn in feite “gebonden klanten”,  waardoor ze een zeer winstgevende bron van inkomsten zijn”, zegt Margarida Silva, onderzoeker bij SOMO.

Amazon beweert dat de toename van ‘inkomsten uit vergoedingen’ het gevolg is van meer verkopen. De cijfers die het bedrijf zelf geeft, laten echter een ander verhaal zien: verkoopcijfers stijgen minder hard dan inkomsten uit vergoedingen. In de periode 2017 – 2022 zijn de prijzen voor diensten zoals logistiek (Fulfillment by Amazon) voortdurend verhoogd en werd adverteren onmisbaar om zichtbaar te zijn op Amazon en te verkopen.

Onderzoek

Mededingingsautoriteiten in heel Europa, waaronder in Italië, de EU en het VK, onderzoeken Amazon vanwege vermeend misbruik van zijn machtspositie. Het EU en het Italiaanse onderzoek tonen aan, dat het bedrijf de gegevens van verkopers gebruikte om met hen te concurreren en hen onder druk zette om logistieke diensten aft e nemen. In het Verenigd Koninkrijk loopt een soortgelijk onderzoek.

In Duitsland is Amazon al lange tijd het doelwit van het Bundeskartellamt. Al in 2013 dwong het agentschap het bedrijf om prijsclausules uit zijn contracten met verkopers te verwijderen. Nu wordt opnieuw hierop onderzocht.

Monopoliemacht

Amazon is een platform, een verkoper en een dienstverlener. Deze belangenverstrengeling ligt ten grondslag aan de huidige monopoliemacht en aan de rijkdom van Amazom. Ondanks de toegenomen aandacht van Europese overheden, wordt deze nog niet aangepakt.

Amazon zou kunnen worden gezien – en gereguleerd –  als een openbaar nutsbedrijf. Of  beleidsmakers zouden de verschillende delen van Amazon kunnen splitsen in verschillende bedrijven om op die manier een einde te maken aan de belangverstrengeling en de buitensporige marktmacht van het platform.

“We hebben een eerlijke digitale transitie nodig en daarvoor moeten Europese regelgevers de buitensporige marktmacht van bedrijven als Amazon breken. Europa moet zijn antimonopolie-instrumenten aanscherpen, structurele oplossingen nieuw leven inblazen en in de praktijk brengen, “, zegt Margarida Silva.


Ben jij een verkoper op Amazon?

We willen graag horen wat jouw ervaringen zijn met het gebruik van het platform en meer gegevens verzamelen over de manier waarop Amazon verkopers behandelt. Je kunt op een veilige manier contact met ons opnemen via Publeaks of via gecodeerde e-mail (margaridarsilva@protonmail.com).

Meer informatie nodig?

Partners

Publicatie

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Margarida Silva
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.