Hoe de due diligence rapportage van kledingbedrijven tekort schiet
Schone Kleren Campagne (SKC) en SOMO onderzochten de verslaglegging van 34 van de 55 bedrijven die zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Gekeken is hoe de bedrijven rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen in internationale toeleveringsketens.
Er is ondermeer gekeken of bedrijven rapporteren over de mistanden in hun keten en of ze wel een concreet plan presenteren om deze vervolgens aan te pakken. Ook is er onderzocht of bedrijven arbeiders goed betrekken bij het identificeren, monitoren en oplossen van mistanden op fabrieksniveau. Tevens is gekeken naar de klachtenmechanismes die bedrijven beschikbaar stellen.
Uit het onderzoek blijkt dat de verslaglegging van de bedrijven zwaar onder de maat is. Met name de transparantie op fabrieksniveau en maatregelen om risico’s aan te pakken, schieten ernstig tekort. Ook mist de dialoog met werknemers en een goed klachtenmechanisme. Concrete acties voor het bevorderen van vrijheid van vakvereniging en leefbaar loon – beide prioriteiten van het CKT- ontbreken. Het onderzoek laat zien dat vrijwillige afspraken onvoldoende resultaten opleveren en toont de noodzaak voor wettelijke regulering.
lees meer minder