Naar aanleiding van Wereld Telecommunicatiedag op 17 mei laten spreken duizenden consumenten zich uit tegen oneerlijke mobieltjes.

“Met onze makeITfair-campagne hebben we meer dan 8.000 handtekeningen verzameld die vragen om betere arbeidsomstandigheden in toeleveringslanden als China. Het laat zien dat consumenten willen weten hoe hun telefoon gemaakt wordt en dat er een vraag is naar eerlijke telefoons”, zegt Esther de Haan van SOMO, de coördinator van makeITfair. Meer dan de helft van de mobiele telefoons in de wereld worden geproduceerd in China. Migrantenarbeiders werken tot 12 uur per dag en verdienen slechts rond de 40 eurocent per uur, niet genoeg om in hun basisbehoeften te voorzien.

“Mobiele telefoonbedrijven weigeren te praten over lage lonen in de industrie. Ook hebben de meeste Chinese arbeiders geen stem. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten wereldwijd zich inzetten voor eerlijke lonen, reguliere werktijden en betaald overwerk”, legt Annika Torstenson uit van Fair Trade Center in Zweden, één van de auteurs van een onderzoek van het rapport Silenced to Deliver: Mobile phone manufacturing in China and the Philippines. Dit vorig jaar gepubliceerde onderzoek bekijkt de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen van mobiele telefoonbedrijven. De belangrijkste zorg van de geïnterviewde arbeiders waren hun lage lonen.

De handtekening worden gestuurd naar de algemeen directeuren en naar de afdelingen voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van alle grote telefoonmerken. De meeste handtekeningen gaan naar Nokia, de grootste producent van mobiele telefoons met een bijna 40% aandeel in de wereldmarkt. Ondanks dit was Nokia niet aanwezig bij de Ronde Tafel waar 18 van de grootste elektronicabedrijven, vakbonden en NGO’s bespraken hoe de omstandigheden van arbeiders te verbeteren. De bijeenkomst vond plaats op 6 en 7 mei 2009 in Amsterdam en was georganiseerd door makeITfair en GoodElectronics. Ook Samsung, Motorola en Sony Ericsson zullen een grote stapel brieven ontvangen. “Als consumenten ‘stemmen’ met hun koopgedrag wordt hun macht duidelijk. We hopen dat dit managers aan het denken zet over hun verantwoordelijkheid naar toeleveranciers in China”, zegt Cornelia Heydenreich van Germanwatch.