Foto:ciel.org

Omdat maatschappelijke organisaties in veel landen steeds minder ruimte krijgen, heeft de Compliance Advisor Ombudsman (CAO) zijn bezorgdheid uitgesproken over de omstandigheden van indieners van klachten en hun vrijheid van meningsuiting. De CAO is het onafhankelijke klachtenmechanisme voor de International Finance Corporation (IFC) en Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA). De ombudsman ontvangt klachten van gemeenschappen die slachtoffer zijn van projecten die worden gefinancierd door de IFC of MIGA.

De CAO probeert een nieuwe aanpak te ontwikkelen om bedreigingen en vergeldingsacties tegen indieners van klachten en betrokkenen te voorkomen.

NGO’s geven input op conceptbeleid CAO

De ombudsman heeft NGO’s gevraagd hun visie te geven op de voorgestelde benadering voor de bescherming van indieners van klachten. Veertien NGO’s, waaronder SOMO, hebben hun krachten en expertise gebundeld en een gezamenlijke visie op de voorgestelde benadering van de CAO ingediend “om ervoor te zorgen dat de klachtindieners en verdedigers van mensenrechten centraal staan in de besluitvorming rond risicobeperking en -reacties; om aspecten die volgens ons onduidelijk zijn te verhelderen; en om zo duidelijk mogelijk te zijn over de verschillende middelen waarover de CAO beschikking heeft.”

Deze visie is gebaseerd op de ervaring die de NGO’s hebben in het werken met indieners van klachten, de VN richtlijnen met betrekking tot mensenrechten en intimidatie of vergelding, internationale wetgeving met betrekking tot mensenrechten en hun praktische ervaring in zeer risicovolle omstandigheden. De betrokken NGO’s hopen dat de CAO zijn beleid waar nodig aanpast om de indieners van klachten zo goed mogelijk te beschermen.

Wie klaagt, riskeert bedreigingen en geweld

De realiteit is dat mensen die slachtoffer zijn van projecten die worden gefinancierd door ontwikkelingsbanken nu vaak een groot risico lopen als zij hierop kritiek leveren of een klacht indienen. Mensen die klachten hebben ingediend bij de CAO krijgen steeds vaker te maken met bedreigingen en geweld.

Ontwikkelingsbanken en hun klachtenmechanismen hebben de verantwoordelijkheid om publieke inspraak te faciliteren, zodat getroffen gemeenschappen hun zorgen veilig kunnen uiten en verantwoording kunnen eisen wanneer projecten nadelige gevolgen hebben. Een krachtig beleid is een eerste stap naar meer veiligheid voor de indieners van klachten.