Direct naar inhoud
Joey Csunyo

Australisch ‘loket’ voor OESO-richtlijnen voert verbeteringen door

Gepubliceerd op:

Het Australische ‘nationale contactpunt’ (NCP) voor OESO-richtlijnen heeft eind 2018 een aantal hervormingen doorgevoerd die ervoor moeten zorgen dat de instelling beter gaat functioneren. De hervormingen zijn een reactie op de inspanningen van Australische ngo’s en een klacht die is ingediend door OECD Watch.

Ieder land dat zich committeert aan de OESO-richtlijnen is verplicht om een ‘nationaal loket’ (NCP) te hebben. De rol van deze NCP’s is om de toepassing van de OESO-richtlijnen voor verantwoord ondernemen door bedrijfsleven te bevorderen. Daarnaast biedt zij een platform voor (non-juridische) geschillenbeslechting tussen bedrijfsleven en belanghebbende over de toepassing van de richtlijnen.

Eerste OESO-klacht ooit voor belastingontwijking ingediend tegen Chevrons brievenbusfirma’s

Eén van de hervormingen is dat er voortaan een ‘Independent Examiner’ (onafhankelijk onderzoeker) wordt aangesteld die voortaan belast is met het onderzoeken van klachten die worden ingediend tegen bedrijven. Een tweede hervorming is de installatie van een ‘Advisory Board’ (adviesraad) waarin vertegenwoordigers van ngo’s, vakbonden, bedrijfsleven en overheid aan gaan deelnemen.

Ondanks dat niet alle aanbevelingen van Australische ngo’s en OECD Watch zijn overgenomen, markeren deze hervormingen een belangrijke stap naar betere geschillenbeslechting tussen Australische multinationals en individuen of gemeenschappen die door hun activiteiten getroffen worden.

OECD Watch(opens in new window) is een platform dat beheerd wordt door SOMO. Haar doelstelling is om internationale standaarden voor verantwoord ondernemen te verbeteren.

Meer informatie nodig?

Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.