Ambitieuze klimaatdoelstellingen missen bij de grote pakketbezorgers
De explosief groeiende e-commerce sector heeft een grote en toenemende impact op de opwarming van de aarde. Zes toonaangevende bezorgbedrijven zijn er tot op heden echter niet in geslaagd om doelstellingen te formuleren die voldoende ambitieus zijn. In “Parcel delivery on a warming planet” onderzocht SOMO de inspanningen en ambities van Amazon, Deutsche Post DHL Group, FedEx, Flipkart, UPS, en Walmart. Er is vooral gekeken naar de last mile, het laatste deel van de bezorging naar de consument.
Parcel delivery on a warming planet
De meeste bedrijven in het rapport hebben wel ambities om hun emissies te reduceren. En sommige bedrijven hebben ook specifieke emissiedoelstellingen vastgesteld voor hun last mile bestelbusjes en -auto’s. Maar de doelstellingen blijven achter bij wat er nodig is om verdere opwarming te voorkomen. Bovendien is niet duidelijk hoe de ambities concreet vertaald zullen worden in de praktijk. Kortom, alle zes bedrijven hebben nog een lange weg te gaan om hun doelstellingen op het gebied van CO2-emissies te halen.
Inspanningen opschalen
“Transport zal tot 2050 de grootste bron van nieuwe broeikasgasemissies zijn en het aantal bestelautos’s en -busjes zal in 2030 met 36 procent zijn gestegen. De meeste bedrijven beginnen nu pas met electrisch rijden. Ze zullen hun inspanningen moeten versnellen en opschalen om hun eigen klimaatdoelstellingen te halen en de last-mile duurzaam te maken”, zegt SOMO-onderzoeker David Ollivier de Leth.
De negatieve gevolgen van toenemende pakketbezorging zijn het sterkst voelbaar in steden. Zij kampen met een toenemende uitstoot van broeikasgassen, luchtvervuiling en verkeersopstoppingen door de groei van het aantal bestelauto’s.
Steden spelen dan ook een belangrijke rol in de strijd tegen de opwarming van de aarde en kunnen een leidende rol nemen bij het versnellen van maatregelen op het gebied van transport. In het rapport wordt specifiek gekeken naar de manieren waarop Delhi, Londen en Los Angeles klimaatneutrale bezorging aanmoedigen, faciliteren en reguleren.
Onderaannemers
In het rapport wordt ook de aandacht gevestigd op een aantal structurele, sectorbrede kwesties die in verband worden gebracht met elektrisch vervoer. Het gaat dan om milieu- en sociale effecten die gekoppeld zijn aan de productie van elektrische voertuigen.
Een andere belangrijke kwestie is de sterke druk om de kosten van de bezorging zo laag mogelijk te houden, en de complexiteit van de onderaannemingsrelaties in de sector. Wanneer onderaannemers onder druk worden gezet om tegen de laagst mogelijke kosten te leveren, zullen zij waarschijnlijk niet in staat zijn om langetermijninvesteringen te doen in bijvoorbeeld elektrische voertuigen.
Ilona Hartlief: “Hoewel deze kwesties de inspanningen van bedrijven niet mogen ontmoedigen of vertragen, is het essentieel om er rekening mee te houden, zodat we een duurzame en rechtvaardige energietransitie krijgen.”
Related news
-
CO2-uitstoot basisindustrie Nederland nummer twee van EuropaGeplaatst in categorie:NieuwsRodrigo FernandezGepubliceerd op:
-
-