Zicht op duurzaamheid?
Transparantie in productieketens onderzocht


Kinderarbeid, kaalkap van de amazone, chronisch overwerk…, als het aan de overheid ligt dan lossen we het allemaal op met marktwerking. Producten gebaseerd op dergelijke “foute” praktijken hoeven namelijk niet meer gemaakt te worden als consumenten, overheden of bedrijven ze niet willen kopen. Transparantie is hierbij het toverwoord. Productieketens moeten transparant worden zodat de marktwerking zijn heilzame werking kan verrichten. De rol van de overheid beperkt zich hierbij tot stimuleren en faciliteren. Bedrijven worden op allerlei manieren door de overheid ondersteund en aangemoedigd om duidelijk te maken waar ze voor staan als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Maar hoe transparant zijn bedrijven en hun productieketens nu werkelijk? Wat kun je als consument weten, wat heb je aan deze informatie en wat zou de rol van de overheid moeten zijn?
Partners
-
Clean Clothes Campaign
-
MVO Platform
-
SOMO
-
ActionAid Nederland
-
India Committee of the Netherlands
-
Fair Food International
-
Consumentenbond
Publicatie


Related news
-
Dieper graven in ING’s klimaatambitie Gepubliceerd op:Rodrigo FernandezGeplaatst in categorie:PublicatieRodrigo Fernandez
-
Geen CO2-compensatie, maar wat dan wel?Geplaatst in categorie:Lang lezenJoanna CabelloGepubliceerd op:
-
Het opschalen van CO2-markten betekent het opschalen van uitstoot en misbruikGeplaatst in categorie:Lang lezenJoanna CabelloGepubliceerd op: