Direct naar inhoud

Terugblik op het Forum on Business and Human Rights in Genève

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Van 1 tot 3 december vond voor de derde keer het UN Annual Forum on Business and Human Rights plaats in Genève. Dit is een multi-stakeholderforum waarbij de preventie en aanpak van negatieve effecten op mensenrechten door bedrijven centraal staat. SOMO organiseerde een side event op de eerste dag.

 

Bij het forum waren ruim 2.000 mensen van uiteenlopende partijen aanwezig: van ngo’s tot bedrijven en van overheden tot advocatenkantoren en wetenschappers. Opvallend was de groei in het aantal aanwezige bedrijven sinds de vorige versie van het Forum.

Rode draad

Een aantal onderwerpen vormden een rode draad tijdens het Forum. De implementatie van de Guiding Principles on Business and Human Rights en de nationale actieplannen die landen hiervoor moeten ontwikkelen, vormden enkele hoofdpunten. De International Accountability Roundtable (ICAR) en de European Coalition for Corporate Justice (ECCJ, een ngo-netwerk waar SOMO medeoprichter van is) publiceerde een rapport waarin zij de vier bestaande NAP’s kritisch tegen het licht hielden. In reactie kondigde Nederland een brede stakeholderconsultatie aan omtrent de voortgang van haar Nationaal Actie Plan, ter gelegenheid van de eenjarige verjaardag van het plan (in december 2013 uitgekomen). Ook het internationale Business and Human rights verdrag dat in ontwikkeling is, werd uitvoerig besproken. Dit zorgde voor nieuwe inzichten en informatie en leidde in sommige gevallen zelfs tot toenadering. Zo kondigde Amnesty Internationaal aan dat zij het verdragsvoorstel steunt, gaf Ecuador aan een constructieve dialoog met alle partijen belangrijk te vinden, en liet de EU doorschemeren dat zij onder een aantal condities bereid is om deel te nemen aan het onderhandelingsproces.

SOMO’s side event

Het Forum was een ontmoetingsplek voor veel van SOMO’s partners en was een uitstekende lobby- en netwerkmogelijkheid. Ook gelegenheden voor toekomstige trainingen en case support zijn besproken. Daarnaast had SOMO een belangrijke rol op de eerste dag van het Forum: samen met Accountability Counsel en Inclusive Development International organiseerde SOMO een side event waarbij een zeer divers panel de toegang tot goed functionerende klachtenmechanismen en de verantwoordelijkheden van de financiële sector aangaande dit onderwerp besprak. Een van SOMO’s onderzoekers presenteerde de recentelijk uitgekomen issue paper over dit onderwerp, die met veel enthousiasme ontvangen werd.
Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.