Als bedrijven en politici spreken over de kosten en baten van de elektrische auto, zijn dat zaken die nadrukkelijk moeten worden meegewogen. Kortom, de productieketen van batterijen van elektrische auto’s wordt geplaagd door problemen rond duurzaamheid. Dat constateert SOMO in zijn rapport ‘The Electric Car Battery; Sustainability in the Supply Chain’. SOMO is een onafhankelijke onderzoeks- en netwerkorganisatie. In de discussie over kosten en baten van elektrische auto’s moet verder worden gekeken dan alleen naar het gebruik ervan, stelt SOMO. Ook de sociale en milieueffecten van de winning van de benodigde grondstoffen en de productie van de verschillende componenten moeten worden meegewogen.

Het SOMO-rapport hekelt de situatie in Bolivia, waar grote lithiumvoorraden aanwezig zijn. Lithium is een mineraal dat onmisbaar is bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s. De vraag daarnaar neemt explosief toe. Bolivia’s inspanningen om een industrie voor de winning van lithium en de productie van batterijen op te zetten zorgen nu al op lokaal, regionaal, nationaal en zelfs op internationaal niveau voor oplopende spanningen tussen de verschillende belanghebbenden.

SOMO heeft zich ook verdiept in de arbeidsomstandigheden bij de producenten van batterijen in China. BYD, het Chinese bedrijf dat onder meer batterijen maakt voor zowel elektronische apparatuur als voor elektrische auto’s, is berucht om zijn arbeidsintensieve ondernemingsmodel. Nationale Chinese en internationale arbeidsnormen worden geschonden: denk aan excessieve arbeidstijden, gedwongen overwerk en het weren van vakbonden. SOMO hamert op aanvaardbare arbeidsomstandigheden, het naleven van de mensenrechten en op bescherming van het milieu. Anders heb je nog geen duurzame auto’s.

 

Download The Electric Car Battery; Sustainability in the Supply Chain

 

Bron: Automobiel Management