Direct naar inhoud

Samenwerking in WellMade-project

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

De Fair Wear Foundation (FWF) is een verbeterinitiatief voor de kledingindustrie, waarbij tachtig bedrijven zich wereldwijd hebben aangesloten. Sinds 2013 werkt SOMO met FWF samen aan het WellMade-project. Dit project creëert bewustwording over arbeidskwesties binnen de productieketen bij werknemers in de Europese kledingbranche, en informeert over wat zij hier zelf aan kunnen doen.

Sophie Koers is hoofd communicatie bij de FWF en speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling én uitvoering van het Wellmade-project, waarin FWF de leidende partij is. WellMade (opens in new window) bestaat uit een verbond van verschillende non-profitorganisaties, waarin ieder zijn eigen expertise meebrengt. SOMO ontwikkelt materiaal over misstanden in de kledingindustrie en wat bedrijven kunnen doen om deze misstanden aan te pakken. Het driejarige project is tot stand gekomen dankzij een subsidie van de Europese Unie.

Sophie komt al snel met goed nieuws: “De samenwerking met SOMO verloopt voor ons zeer prettig. Als partner heeft SOMO informatie en diepgang kunnen leveren, wat natuurlijk een cruciaal onderdeel is van het project.”
Martje Theuws is vanuit SOMO verantwoordelijk geweest voor veel van deze publicaties. “We hebben in totaal vijf factsheets geschreven met thema’s als kinderarbeid, gedwongen arbeid, veiligheid van fabrieksgebouwen, duurzaam inkopen door overheidsinstanties en verborgen uitbesteding in de productieketen. De zesde factsheet over migrantenarbeid is onderweg.”

Interactive sessies

WellMade ontwikkelde op de doelgroep toegespitste sessies, die in eerste instantie op internationale beurzen werden gehouden. Werknemers uit de branche van verschillende bedrijven waren daarbij aanwezig. Sophie: “Ik zou de doelgroep binnen de mode- en kledingindustrie omschrijven als ‘prikkelgevoelig’. Een sessie moet zeer vlot en interactief zijn. Niets werd daarom aan het toeval overgelaten, de hele sessie was ‘gescript’. Natuurlijk valt er altijd achteraf wat te verbeteren, desondanks zie ik de vorm van de sessie als iets waar we trots op mogen zijn. Een mooie vormgeving hoeft inhoudelijke diepgang niet in de weg te zitten, integendeel. Het vergt veel werk, aandacht en een tot in de puntjes uitgedachte aanpak. Ik ben van mening dat een inhoudelijke boodschap juist beter onder de aandacht wordt gebracht door een heldere, aansprekende vorm. Ik vind dit een van de sterke punten van de Fair Wear Foundation en dit is goed gelukt in het WellMade-project.”

Martje bezocht een van de sessies op een beurs in München en onderstreept dat deze goed gelukt zijn. “De sessie was erg interactief, waarbij mensen hun eigen smartphone konden gebruiken om mee te doen – echt tof gedaan!”

Van beurs naar bedrijf

In eerste instantie werden de sessies op beurzen gehouden, later bleek dit effectiever te kunnen bij een bedrijf op locatie. “Veel bedrijven hebben werknemers maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Sophie. “Vooral vanuit hen bleek er vraag naar ‘in house’ sessies. Een pluspunt is dat op deze manier allerlei mensen op één plek hetzelfde weten, met een grotere kans op verbetering.”
Volgens Sophie zijn verschillende afdelingen in een kledingbedrijf regelmatig slecht op de hoogte van elkaars werkzaamheden en problemen. “Mensen stelden zich vaak aan elkaar voor aan het begin van een sessie. Dat zij door onze sessie een gedeeld begrip hebben van de manier waarop beslissingen in het bedrijf invloed hebben op de arbeidsomstandigheden in de keten leidt hopelijk tot betere onderlinge afstemming. Een voorbeeld: als de salesafdeling uit veldonderzoek merkt dat er vraag is naar broeken in een andere kleur, wordt ad hoc bepaald dat een hele bestelling opnieuw geverfd moet worden. Juist dit soort beslissingen levert in de fabriek een hoge werkdruk op, met een groter risico op misstanden. De toeleverancier weet ook: als ik nu niet lever, kiezen ze straks niet voor mij. Bewustzijn en afstemming binnen het kledingbedrijf kunnen hierin een verschil maken.”

De toekomst

Het driejarige project en bijbehorende subsidie lopen in februari 2016 af. “Op dit moment wordt er druk overlegd op welke basis we verder gaan”, zegt Sophie. “Sommige partijen zouden zich meer willen richten op het inkoopbeleid van publieke instanties, zoals uniformen voor de politie, terwijl anderen liever bewustzijn bij werknemers uit een hele organisatie teweeg willen brengen. In welke vorm dan ook: we gaan sowieso verder onder de vlag van WellMade. We kunnen terugkijken op een geslaagd project met een goede samenwerking.”

Partners

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.