Oproep van SOMO en andere maatschappelijke organisaties aan onderwijsinstellingen in Nederland op om duurzaam inkopen van electronica op te pakken. Aanleiding is een rapport van GoodElectronics over de uitbuiting van Chinese studenten voor de productie van servers die door West-Europese onderwijsintellingen worden gebruikt.

Uitbuiting studenten in China en duurzame inkoop van elektronica

Amsterdam, 7 oktober 2015

L.S.,

Deze week verscheen een somber stemmend rapport over hoe studenten gedwongen arbeid verrichten in elektronicafabrieken in China. Het rapport geeft een onthutsend inkijkje in het leven van studenten die ingezet worden bij de productie van servers en andere elektronica.

De onder dwang gemaakte producten worden ingekocht door onderwijsinstellingen in heel Europa, waaronder ook Nederlandse universiteiten, hogescholen en academische ziekenhuizen.

Grove misstanden

Jonge mensen worden zwaar onder druk gezet om lange dagen monotoon werk te verrichten voor bar weinig geld. Daarnaast komen ze in aanraking met gevaarlijke stoffen als benzeen, die naast vervuilend ook kankerverwekkend zijn. In universitaire curricula en in de programma’s van beroepsopleidingen zijn verplichte stages opgenomen. Een regeling waarbij opleidingen, fabrieken en de Chinese overheid betrokken zijn. Studenten die weigeren, riskeren hun diploma te verspelen. Dit probleem speelt niet alleen in China, maar ook in andere elektronica-producerende landen zoals Thailand en de Filippijnen. Ook dieper in de keten komen misstanden voor. In de koper- en kobalt mijnen in Congo en de tinmijnen in Indonesië zetten kinderen en jongeren hun leven op het spel voor een schamel inkomen.

Grootverbruikers van elektronicaproducten

Onderwijsinstellingen zijn grootverbruiker van elektronica. Gezamenlijk geven Nederlandse universiteiten, hogescholen en academische ziekenhuizen jaarlijks honderden miljoenen euro’s aan belastinggeld uit aan computers, laptops, thin clients, tablets, beeldschermen, computers, servers en aanverwante apparatuur van bekende internationale merken, zoals HP, Dell, Apple, Acer, etc.

De maatschappelijke rol van onderwijsinstellingen

Onderwijsinstellingen staan midden in de samenleving en hebben bij uitstek een rol om maatschappelijk misstanden, thuis en in de rest van de wereld aan te kaarten en mee te helpen oplossen. Terecht hebben veel universiteiten en hogescholen in Nederland een uitgebreide duurzaamheidsagenda. Ambities op het gebied van duurzaamheid worden ook vertaald naar bedrijfsvoering en inkoop.

Van duurzame inkoop van elektronica is echter nog geen sprake. SOMO en andere organisaties zijn al jaren bezig om betrokkenen in Nederland bewust te maken van de herkomst van deze producten en de ronduit slechte arbeidsomstandigheden in fabrieken in belangrijke elektronicaproductielanden. In de vragenlijst van Sustainabul – dé duurzaamheidsranglijst voor het hoger onderwijs – zijn vragen opgenomen over duurzame bedrijfsvoering en inkoop.

Aansluiting bij Electronics Watch maakt duurzame elektronica mogelijk

Het is de hoogste tijd om duurzaam inkopen van elektronica handen en voeten te geven. Electronics Watch biedt daartoe een uitgelezen kans door onafhankelijke monitoring en verbetering van arbeidsomstandigheden. De gemeente Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht sloten zich al aan. SOMO is een van de initiatiefnemers van Electronics Watch.

SOMO en ondergetekenden roepen onderwijsinstellingen in Nederland op om zich solidair te betonen met uitgebuite studenten en andere werknemers in China en andere elektronica productielanden door zich aan te sluiten bij Electronics Watch.

We hopen van u te horen.

Met vriendelijke groet,

Pauline Overeem, onderzoeker bij SOMO

Medeondertekenaars:

FNV
Milieudefensie
Jongeren Milieu Actief
Landelijke India Werkgroep
Young & Fair
Fair Trade Gemeenten
Kritische Studenten Amsterdam (KSA)
Greenoffice Wageningen
Centrale Studenten Raad (CSR)
Studenten voor Morgen