Indiase textielarbeidsters maken onder schrijnende omstandigheden kleding voor warenhuizen als C&A en H&M. Werkneemsters mogen het fabrieksterrein nauwelijks verlaten, krijgen meer dan een kwart van hun loon pas na drie jaar uitbetaald en er zijn geen vakbonden. Deze bevindingen publiceerde de Volksrant begin september na een bezoek met SOMO aan de textielfabriek KPR Mill. Ook andere media gaven er volop aandacht aan: Radio 1, RTL Nieuws, De Volkskrant, Het Financieele Dagblad en de Belgische kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws. Groen Links, PvdA, CDA, SP en CU stelden schriftelijke kamervragen over deze kwestie. H&M en C&A reageerden beiden via de pers.

Reactie C&A en H&M

C&A heeft drie verklaringen afgegeven. In de eerste schriftelijke verklaring stelt C&A dat zij in de veronderstelling verkeerden zaken te doen met een andere bedrijf, Quantum Knits. Pas onlangs ondekte C&A dat dit een volle dochter is van KPR Mill. C&A stelt in 2007 haar zakenrelatie met KPR te hebben beeindigd, nadat aanwijzingen voor het bestaan van een sumangali-systeem aan het licht waren gekomen. In een tweede verklaring meldt C&A dat er bij KPR alleen een proefzending van dertig stukken is vervaardigd. De eigenlijke order, 58 duizend herentruien zou afgelopen week zijn geannuleerd, omdat de arbeidsomstandigheden bij het bedrijf ‘verdacht’ zijn. Ten slotte stelde C&A vrijdag in een telefonische verklaring dat de afdeling communicatie zich aanvankelijk heeft vergist: C&A heeft bij nader inzien nooit orders geplaatst bij KPR Mill, ook niet voor mei 2007 (bron: Volkskrant 4 september 2010).

H&M is op vrijdag 3 september direct een onderzoek begonnen naar de werkwijze van KPR Mill. Wanneer ze verifiëren dat het omstreden Sumangali-systeem gehanteerd wordt, zal H&M de samenwerking met het bedrijf heroverwegen. (Volkskrant 3 september 2010). In een interview met Linda Johansson en de krant op 10 september, hoofd inspectie H&M India, wordt duidelijk dat H&M eerst zal proberen invloed uit te oefenen om de werksituatie daadwerkelijk te verbeteren, door met de fabriek te blijven samenwerken.

Sumangali-systeem

De ongeveer 9000 meisjes die in de fabriek werken, mogen van hun leidinggevenden de fabriek niet of nauwelijks verlaten. Vakbonden zijn er niet aanwezig, wat tegen de internationale afspraken is. Bovendien werken vele meisjes onder ongezonde omstandigheden. Sommige hebben ademhalingsproblemen vanwege de hoge temperaturen. Bij enkele ex-medewerkers werd een katoenbal in de maag geconstateerd die operationeel verwijderd moest worden. Veel meisjes worden naar de fabriek gelokt door het beloven van een bruidsschat, als de medewerker drie jaar in dienst is. Een bruidsschat is van groot belang voor Indiase vrouwen om te kunnen trouwen. Dit wordt het Sumangali systeem genoemd en is door diverse overheden, NGO’s en bedrijven als onacceptabel bestempeld. Vanwege de zware werkomstandigheden, redden de meisjes bij KPR Mill vaak de drie jaar niet, waardoor ze in veel gevallen hun bruidsschat mislopen.

SOMO vindt dat de grote kledingbedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen, niet door de fabrieken te sluiten of de productie volledig stop te zetten, maar door de omstandigheden binnen de fabrieken te verbeteren. Eerlijke arbeidsvoorwaarden, het toelaten van vakbonden en goede werkomstandigheden waaronder bewegingsvrijheid en een leefbaar loon zijn factoren waar de arbeidsters uiteindelijk meer baat bij hebben.

Later dit jaar verschijnt in het kader van de European Coalition for Corporate Justice (ECCJ) campagne Rights for People, Rules for Business een uitgebreider onderzoek over de (mis)toestanden in de kledingindustrie in India. Deze campagne pleit voor betere Europese regelgeving om dit soort schadelijke praktijken te voorkomen. Zo dienen Europese bedrijven verantwoordelijk gesteld te worden voor mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling die niet alleen zij veroorzaken, maar ook hun dochterondernemingen en leveranciers.

SOMO maakt deel uit van de European Coalition for Corporate Justice. SOMO doet al jaren onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de kleding en textielsector. Bij de uitvoering van onderzoek wordt veel samengewerkt met de Schone Kleren Campagne en de Landelijke Werkgroep India.


Toelichting C&A-productie bij KPR Mill

Op 27 augustus 2010 bracht een groep journalisten op uitnodiging van de ECCJ een bezoek aan textiel- en kledingfabrikant KPR Mill in India. De groep bezocht het Ararasur complex in Coimbatore, de grootste van de vier productielocaties die KPR Mill bezit. Op dit complex wordt rauw katoen verwerkt tot stoffen en wordt van de stoffen kleding geproduceerd die uiteindelijk in Europese kledingwinkels verkocht wordt.

Gevraagd naar een aantal belangrijke klanten liet het management van KPR Mill kledingstukken van H&M en C&A zien die op dat moment in productie zouden zijn. Het ging om een kinderlegging en poloshirt van H&M en een herentrui van C&A (C.A.N.D.A).
Later, tijdens een rondleiding door de fabriek, trof de journalistengroep een productielijn aan die op dat moment bezig was met het vervaardigen van C&A's herentrui.

Geconfronteerd met de bevindingen van de journalisten en ECCJ verklaarde C&A dat het al in 2007 de contractuele relatie met KPR Mill beëindigde. Er werden toen tijdens diverse audits ernstige schendingen van C&A's gedragscode geconstateerd.
Vervolgens werd het bedrijf in juni 2010 benaderd door Quantum Knits (via een Europese importeur). C&A besloot een testorder te plaatsen bij deze fabriek. Deze testorder zou moeten leiden tot een bestelling van 58.000 herentruien.

Quantum Knits werd op 3 juni 2009 een volledige dochteronderneming van KPR Mill. KPR Mill's kledingdivisie opereert onder deze naam en is gehuisvest op KPR Mill's Arasur complex. Tijdens een standaard-audit voor nieuwe leveranciers zou C&A pas ontdekt hebben dat Quantum Knits onderdeel is van KPR Mill en dat de omstandigheden voor de arbeiders niet verbeterd waren sinds 2007. Na deze ontdekking zou C&A de order voor 58.000 mannentruien geannuleerd hebben. Volgens C&A werd toevalligerwijs de testorder vervaardigd op de dag van het bezoek van de journalisten.

Kamervragen GL, PvdA, SP, CU (pdf) >

Kamervragen CDA (pdf) >

Meer informatie over de campagne Rights for People, Rules for Business is te vinden op: www.rightsforpeople.org

Een greep uit de media-aandacht:


3 september 2010

4 september 2010

6 september 2010

7 september 2010

8 september 2010

10 september 2010