Het netwerk van Clean Clothes Campagin (CCC), waar SOMO deel van uitmaakt, veroordeelt het stilzwijgen van kledingmerken, waaronder Aldi North, Lindex en Marks & Spencer, over de wreedheden die het leger in Myanmar begaat sinds de militaire coup begin februari. Merken als H&M, Next, C&A, Primark en Benetton, die het plaatsen van nieuwe orders hebben opgeschort, hebben nog steeds een duidelijke verantwoordelijkheid tegenover arbeiders om ervoor te zorgen dat lonen en ontslagvergoedingen worden betaald.

Arbeiders in de kledingindustrie spelen een sleutelrol in de aanhoudende protesten en strijden met groot gevaar voor eigen levenvoor hun rechten en vrijheden. Het gewelddadige optreden van de militairen neemt toe, nu zij het gemunt hebben op degenen die deelnemen aan de burgerlijke ongehoorzaamheidsbeweging. De afgelopen twee maanden doodden de militairen meer dan 500 mensen.

Begin maart riep de CCC kledingmerken die inkopen in Myanmar op om een aantal concrete stappen te nemen om de rechten en veiligheid van werknemers in de kledingindustrie te beschermen. Merken die inkopen in Myanmar hebben de lakse arbeidswetgeving en de armoede uitbuit om er zelf beter van te worden. Nu, in deze tijd van crisis, zijn zij de werknemers hun actieve steun verschuldigd.

Merken die niet publiekelijk hebben gereageerd op situatie in Myanmar zijn onder meer Aldi North, Lindex en Marks & Spencer. Het is beschamend dat zij geen prioriteit geven aan de bescherming van mensenrechten en mensenlevens, vooral gezien de urgentie van de situatie.

Merken als H&M, Next, C&A, Primark en Benetton moeten actief stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat de arbeiders betaald krijgen en zo in het levensonderhoud kunnen voorzien van de mensen die in deze crisistijd hun kleding maken. Het is van groot belang dat de merken druk blijven uitoefenen op het leger door publiekelijk te verklaren dat het intrekken van hun orders een direct gevolg is van de militaire staatsgreep en de aanval op de democratie en de mensenrechten, en niet te maken heeft met logistieke problemen.

Wij roepen alle merken, detailhandelaars en fabrikanten die actief zijn in Myanmar op om onmiddellijk maatregelen te nemen die de werknemers in de kledingindustrie beschermen. Het is hun verantwoordelijkheid dat werknemers hun volledige loon ontvangen of, in het geval van baanverlies of fabriekssluiting, de volledige ontslagvergoeding krijgen. Merken moeten ook met hun leveranciers samenwerken om ervoor te zorgen dat arbeiders niet worden gestraft voor het missen van werk ongeaxhte de reden hiervoor: omdat ze zich hebben aangesloten bij de protesten of omdat ze niet in staat zijn om naar aan het werk te komen of omdat ze zijn teruggekeerd naar hun dorpen omdat ze zich zorgen maken over hun veiligheid.

Het aantal doden door toedoen van het leger neemt nog dagelijks toe. Merken mogen geen minuut langer meer zwijgen.