Direct naar inhoud
Annelies Vlasblom

Eyes on the price

International supermarket buying groups in Europe

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Gisela ten Kate
Geschreven door: Sanne van der Wal
Gepubliceerd op:

Veel vooraanstaande Europese supermarkten – waaronder Kaufland, Metro, Ahold Delhaize, Edeka en Rewe – vergroten hun invloed op leveranciers door middel van internationale samenwerking en door bundeling van volumes. Vooral basis-  en huismerkproducten lenen zich voor gezamenlijke inkoop. In Europa zijn minstens zes International Buying Groups (IBGs) actief; ze combineren aanbestedingen en bedingen kortingen voor de aangesloten leden. Deze kortingen kunnen oplopen tot wel 10 procent, in vergelijking met de prijs die een individuele supermarkt zou moeten betalen. De hoogte van de kortingen hangt niet alleen af van het type product en de (vaak beperkte) onderhandelingspositie van leveranciers, maar ook van het vermogen van de IBGs om uiteenlopende producteisen op elkaar af te stemmen. Als ze daarin slagen, kunnen ze gebruik maken van hun inkoopmacht; IBGs hebben een grotere potentiële omzet dan de meeste individuele Europese supermarkten. Door hun inkoopmacht en de wijze waarop ze opereren,  faciliteren inkoopgroepen  oneerlijke handelspraktijken (Unfair Trading Parctices UTPs).  Aandacht om dit aan te pakken ontbreekt nu nog op Europees niveau.

Meer informatie nodig?

Publicatie

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Gisela ten Kate
Geschreven door: Sanne van der Wal
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.