Klachtenmechanismen van ETI en SAI helpen jonge vrouwen en meisjes in de Zuid-Indiase textielindustrie niet

In dit paper onderzoeken SOMO, Homeworkers Worldwide (HWW) en de Landelijke India Werkgroep (LIW) het functioneren van twee klachtenmechanismen: Social Accountability International (SAI) – een sociale certificeringsorganisatie voor fabrieken en organisaties en het Ethical Trading Initiative (ETI) – een alliantie van bedrijven, vakbonden en vrijwilligersorganisaties die werken aan het verbeteren van de levens van werknemers. In het onderzoek is gekeken hoe de beide klachtenmechanismen omgaan met concrete klachten over slechte arbeidsomstandigheden in de textiel en kledingindustrie in Zuid-India.

Helaas slagen zowel SAI als ETI er niet in om effectief om te gaan met deze klachten. De lange en uitputtende manier waarop klachten werden behandeld door zowel ETI als SAI leidde niet tot een tastbare verandering voor deze meisjes en jonge vrouwen.

lees meer minder
wilt u een donatie doen?