De Europese Unie heeft als doel gesteld dat in 2020 10 procent van alle energie in de transportsector uit hernieuwbare bronnen moet komen. Het grootste gedeelte hiervan zal door biobrandstoffen, gemaakt uit landbouwgewassen, gerealiseerd worden. Uit onderzoek in opdracht van de Europese Commissie (EC) blijkt dat met name biodiesel uit landbouwgewassen, zoals soja, koolzaad of palmolie, tot de uitstoot van ten minste zo veel broeikasgas kan leiden als fossiele diesel. Dit komt omdat de vraag naar gewassen voor biobrandstofproductie vaak direct concurreert met voedselproductie en leidt tot het vrijmaken van extra landbouwgrond, wat gepaard kan gaan met het kappen van bos. Dit effect, genoemd indirect land use change (ILUC), is in hoge mate bepalend voor de broeikasgasbalans van biobrandstoffen. De EC stelt in een recent voorstel dat het bijmengen van biobrandstoffen uit voedselgewassen daarom niet verder mag groeien dan 5 procent en dat subsidies in 2020 uit gefaseerd moeten zijn. Ondanks toenemende twijfels over de duurzaamheid van biobrandstoffen werd in december 2011 een motie in de Tweede Kamer aangenomen die vraagt om een versnelde ophoging van de bijmeng van biobrandstoffen bij benzine en diesel in Nederland, naar 10 procent in 2016. Nederland is een belangrijke speler in de biobrandstofindustrie, vooral vanwege de Rotterdamse haven. In deze haven staat veel biobrandstofproductiecapaciteit, waaronder de in 2011 geopende biobrandstoffabriek van het Finse Neste Oil. Met een productiecapaciteit van één miljard liter biodiesel per jaar is de Neste Oil fabriek de grootste biobrandstoffabriek van Europa. De biobrandstofsector in Nederland bestaat voor het grootste deel uit producenten die biobrandstoffen produceren uit voedselgewassen. De Neste Oil fabriek maakt bijvoorbeeld gebruik van palmolie als grondstof voor biodiesel. De biobrandstofbedrijven in de Rotterdamse haven kampen met een overcapaciteit. Veel installaties worden maar ten dele gebruikt omdat er niet voldoende tweede generatie biobrandstof voorhanden is. Een rapport uit 2011 over de Nederlandse biobrandstofsector geeft aan dat er in Nederland alleen biodiesel wordt geproduceerd (274.000 ton in 2009) en dat bio-ethanol vrijwel alleen geïmporteerd wordt (213.000 ton in 2009). De biobrandstofindustrie in Nederland heeft belang bij het zo snel mogelijk ophogen van het bijmengingspercentage van biobrandstoffen met fossiele brandstoffen. De industrie wil ervoor zorgen dat de capaciteit van de bestaande biobrandstoffabrieken zo veel mogelijk benut kan worden. Het doel van dit onderzoek is om duidelijk te krijgen hoe en via welke kanalen de Nederlandse biobrandstofindustrie opereert om het aandeel biobrandstoffen in benzine en diesel in Nederland versneld op te hogen, zonder dat er extra duurzaamheidseisen worden gesteld die niet-duurzame biobrandstoffen weren. De biobrandstofsector heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwaardige industrie die haar belangen laat behartigen door brancheorganisaties, verenigingen, netwerken en lobbyisten.
lees meer mindergerelateerde content
Elektrische auto’s zijn een goede zaak – maar niet als iedereen er een bezit
Terwijl de EU klaar staat om een nieuwe verordening goed te keuren die de duurzaamheid van batterijen voor elektrische voertuigen moet verbeteren, publiceert SOMO een reeks datavisualisaties over de enorme geplande toename van zogenaamde ‘gigafabrieken’…
Europa negeert uitbuiting, als het gaat om steenkool uit Colombia
Rechter veegt schadeclaims RWE en Uniper van tafel
De Nederlandse overheid hoeft geen schadevegoeding te betalen aan energiegiganten RWE en Uniper, oordeelde de rechtbank in Den Haag vandaag. De energiebedrijven hadden claims van respectievlijk EUR 1,4 miljard en EUR 1 miljard neergelegd bij…
Hoe klimaatonderhandelaars met het bedrijfsleven de klimaatfinanciering voor ontwikkelingslanden ondermijnden
Ook een gemoderniseerde Energy Charter Treaty blijft een struikelblok voor de klimaatdoelen
Kabinet, stap uit het ECT!
Vandaag sturen 12 maatschappelijk organisaties, waaronder Urgenda, FNV, Milieudefensie en Greenpeace, een brandbrief naar de Tweede Kamer, de ministers Jetten en Schreinemacher en minister-president Rutte, om uit het Energiehandvestverdrag (Energy Charter Treaty of ECT) te…
Dringende oproep aan kabinet: stap nu uit het Energiehandvestverdrag
Urgenda, SOMO, FNV en nog negen organisaties doen vandaag een dringende oproep aan premier Rutte en ministers Jetten en Schreinemacher om samen met zoveel mogelijk landen uit het Energiehandvestverdrag (Energy Charter Treaty, hierna ECT) te…
Gebrekkig NEa-onderzoek naar onduurzame houtpelletproductie
In 2021 publiceerde SOMO het rapport ‘Wood pellet damage’. Naar aanleiding hiervan gaf voormalig staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius de opdracht aan de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa) om de bevindingen te onderzoeken. De resultaten werden op 16 juni…
Ronde Tafel in Tweede Kamer ronduit kritisch over Energy Charter Treaty
Statement / juni 2, 2022 Nederland, stap uit het Energy Charter Treaty In dit position paper gericht aan de TweedeKamerleden van de commissie voor Economische Zaken en Klimaat leggen we uit waarom het het Energy…
EU-wetgeving voor batterijen moet ook gelden voor bauxiet, koper en ijzer
Naast kobalt, grafiet, lithium en nikkel, zijn ook bauxiet, koper en ijzer belangrijke grondstoffen voor batterijen van onder meer elektrische auto’s en windmolens. Bij de winning van deze grondstoffen vinden vaak grove mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling…