Direct naar inhoud

SOMO presenteert ‘Het onzichtbare label’

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Op de dag van de duurzaamheid -9 september 2009- lanceert SOMO, samen met KIT Publishers, het boek ‘Het onzichtbare label. Perspectief op duurzaam handelen’. In dit boek neemt journalist Evert-jan Quak de lezer mee in het doolhof van grote structurele problemen die er bestaan in de internationale productie en handel en de rechten van mensen die daarbij nog steeds worden geschonden.

Veel mensen zijn bereid een bijdrage te leveren aan een betere wereld, ze weten alleen niet hoe. De ene keuze blijkt achteraf weer verkeerde neveneffecten te hebben, benodigde informatie voor een andere keuze blijkt onvoldoende betrouwbaar te zijn en voor veel producten is er gewoon geen duurzaam alternatief. De houding van ‘geef de oplossing maar, dan consumeren we die’ is echter zelf ook onderdeel van het probleem. Niet alleen de productie- en handelsmethoden van de producten die we uiteindelijk in de winkel of via het internet kopen, veroorzaken meestal sociale, ecologische en economische problemen, ook onze consumptiepatronen zijn daar debet aan.

‘Het onzichtbare label’ geeft pakkende voorbeelden van de dilemma’s waar bedrijven, overheden en burgers tegenaan lopen in onder andere de productie van elektronica en kleding, medicijnen en bij de supermarkten en banksector. Het boek biedt handvatten op basis waarvan consumenten, beleidsmakers, managers en investeerders een eigen strategie kunnen ontwikkelen om duurzamer te handelen. Niet het consumeren van de oplossing staat centraal, maar de bewustwording van eigen mogelijke invloed.

Op de ‘dag van de duurzaamheid’, 9 september 2009, wordt het boek officieel gelanceerd. Tegelijkertijd vindt er in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam een uitzending van de radiotalkshow OBA-live(opens in new window) door omroep LLiNK plaats, waarin de thema’s van het boek door experts en andere betrokkenen besproken worden. Vanaf de lancering van het boek besteedt het tijdschrift onzeWereld(opens in new window) vijf maanden lang aandacht aan de verschillende thema’s en wordt elke maand op de LLiNK-website juistnu.nl(opens in new window) een interactief dossier geopend met nog meer achtergrondinfo, dilemma’s, praktische tips en handvatten voor bewuste burgers. In september wordt gestart met een dossier over consumentenelektronica als mobiele telefoons en mp3-spelers. Hierna volgen de dossiers ‘banken’, ‘kleding’, ‘medicijnen’ en ‘supermarkten’.

Naar LLiNK:(opens in new window)

Bestel het boek bij KIT Publishers(opens in new window)

Bekijk een korte videoimpressie van de presentatie:

De duurzame zonde van Evert-jan Quak:

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.