Op vrijdag 6 augustus sprak de bekende dominee Reverend Billy van de Church of Stop Shopping samen met diverse actievoerders supermarktconcern Ahold op haar verantwoordelijkheid aan. Dit in verband met de aanpak van uitbuiting door toeleveranciers van tomaten in de VS. Recent verrichte SOMO nog een onderzoek naar AHOLD, een samenwerkingsinitiatief met VBDO.

Ahold's dochterbedrijven blijken in te kopen bij bedrijven die betrokken zijn geraakt bij een grote slavernijzaak. De CIW (Coalition of Immokalee Workers) eist van Ahold dat ze werk maakt van de aanpak van uitbuiting bij haar toeleveranciers. De CIW wil dat Ahold een eerlijke prijs gaat betalen voor de tomaten die het inkoopt, zodat de arbeiders die de tomaten plukken er van kunnen leven. En ze eisen een stem voor de landarbeiders in het controlesysteem op de arbeidsomstandigheden, om slavernij en ander misbruik voortaan te voorkomen.

Niet alleen in Amsterdam, ook in de VS stond Ahold centraal in de tour van de 'tomatenplukkers' van de Coalition of Immokalee Workers. Ze deden met hun rijdend 'museum van de moderne slavernij' Quincy, Massachusetts, de zetel van Aholds hoofdkantoor in de VS aan.

Enkele jaren geleden slaagde de CIW er na jaren van demonstreren en actievoeren in om een eerste grote inkoper, fastfoodketen Taco Bell, te dwingen om een hogere prijs te betalen voor haar tomaten. Sindsdien zijn meer grote bedrijven omgegaan. Ahold (dat in de VS verschillende winkelketens bezit, waaronder Stop&Shop, Martin's en Giant) weigert tot nu toe een akkoord met de tomatenplukkers te ondertekenen.

De ludieke actie in Amsterdam staat onder leiding van Reverend Billy, de inmiddels beroemde dominee van de Church of Stop Shopping die even op bezoek is in Nederland. Hij leidde de swingende, luidruchtige ceremonie vergezeld van koorleden, muziekinstrumenten en actievoerders à la dresscode AH-blauw.

Na de eerste ceremonie, vertrok de optocht via CS naar de Piet Heinkade, waar het hoofdkantoor van AHOLD is gevestigd en de campagne-eisen van CIW aangeboden werden.

Voor SOMO's onderzoek, Ahold - Overview of controversial business practices in 2009, klik hier.