Direct naar inhoud

Nieuw SOMO-factsheet geeft kledingmerken en retailers handvaten om kinderarbeid te voorkomen

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

In de wereldwijde kleding- en textielindustrie is kinderarbeid nog steeds een groot probleem. In alle stadia van het productieproces, van de katoenvelden tot de kledingfabrieken, wordt nog volop gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Fact Sheet: Child labour in the textile & garment industry

SOMO roept kledingmerken op om dit te voorkomen door eerlijke prijzen te betalen voor hun kleding en meer verantwoordelijkheid te nemen voor het gehele productieproces. In de factsheet ‘Child labour in the textile & garment industry: Focus on the role of buying companies’ geeft SOMO kledingmerken en retailers handvaten om kinderarbeid te voorkomen.

In het kader van het Wellmade-project(opens in new window) ontwikkelt SOMO een serie factsheets over arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Het Wellmade-project is een samenwerking van de Fair Wear Foundation, CNV, Christliche Initiative Romere, het Ethical Trading Initiative en SOMO. Op diverse kledingbeurzen in Europa geeft Wellmade trainingen aan medewerkers van allerlei afdelingen bij kledingmerken -financiële zaken, design, inkoop, MVO etc.- met als doel dat zij meer inzicht krijgen in de problemen die er in hun keten spelen en concreet advies ontvangen over wat zij zelf kunnen doen om deze te voorkomen.

Verbeterinitiatieven niet effectief genoeg

In de kledingindustrie spelen al heel lang problemen rond kinderarbeid. Kledingmerken hebben weliswaar diverse verbeterinitiatieven gelanceerd om dit te bestrijden, maar geen van allen is effectief genoeg om kinderarbeid uit te bannen. Controles en verbeterplannen van bedrijven beperken zich vaak tot de directe toeleveranciers – de kledingfabrieken – terwijl kinderarbeid vaak plaatsvindt in eerdere fases van het productieproces. Daarnaast worden veel orders door kledingfabrieken uitbesteedt aan andere fabrieken en thuiswerkers, waardoor het moeilijk is om toezicht te houden. Soms weten kledingmerken niet eens waar hun productie precies in ondergebracht.

Kinderarbeid in de hand werken

Volgens SOMO-onderzoeker Martje Theuws werken kledingmerken kinderarbeid ook zelf in de hand: “Merken proberen op alle mogelijke manieren de kosten te drukken, waardoor fabrieken zich genoodzaakt voelen te besparen op loonkosten. Daardoor geven fabrikanten in sommige gevallen de voorkeur aan kinderen boven volwassenen. Zolang er geen eerlijke prijzen worden betaald, zal kinderarbeid een probleem blijven. Ook bij het maken van ontwerpkeuzes moeten merken nadenken over hoe hun productie wordt uitgevoerd en welke productiemiddelen hieraan te pas komen. Dan kunnen ze voorkomen dat hun kleding door kinderhanden wordt gemaakt.”

 

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.