Het onzichtbare label. Perspectief op duurzaam handelen.

Supermarkten die hun prijzenoorlog uitvechten over de hoofden van hun leveranciers, banken die inversteren in dubieuze beleggingsfondsen, kledingmerken die hun spijkerbroeken laten omzomen door kinderhandjes in India. Als je er lang over nadenkt, voel je je schuldig bij elke aankoop die je doet. Zijn het spookverhalen of is het de harde realiteit?

Die vraag beantwoordt journalist Evert-Jan Quak in samenwerking met SOMO, een organisatie die onderzoek doet naar de gevolgen van het bedrijfsbeleid van grote ondernemingen. "Ik geef geen tips voor wat je wel en niet moet kopen, want je kunt de oplossingen niet 'consumeren'. Voor veel producten is er gewoon geen duurzaam alternatief", vertelt Quak (lezers van IS kennen hem van reportages over onder meer Bolivia en Sierre Leone).

"Voor de gewonen consument is er veel te weinig informatie beschikbaar op basis waarvan je kiest of je iets wel of niet in je winkelwagentje laadt. Daarom heb ik in dit boek de feiten en cijfers zichtbaar willen maken". Quak put uit rapporten van SOMO, maar ook tal van andere (media)bronnen. Dat levert een gevarieerd en toegankelijk boek op voor de kritische burger.

Bron: Internationale Samenwerking, 01 september 2009