Direct naar inhoud

Het onzichtbare label

Perspectief op duurzaam handelen

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: E.J. Quak
Gepubliceerd op:

Zhang Hui is een van de 5 500 arbeiders van de Giant Wireless fabriek in het Chinese Shenzhen die onderdelen maakt voor onder andere mobiele telefoons. ‘Ik voel me een machine, een werktuig,’ zegt Hui. ‘Mijn werk is het oranje draadje en de gele in minder dan drie seconden aan elkaar vast solderen. Het weigeren van overwerk of afwezigheid wordt gestraft met een boete van drie onbetaalde werkdagen.’ Veel mensen zijn zich bewust van de grote structurele problemen die er bestaan in de internationale productie en handel. Maar willen we een bijdrage leveren aan een betere wereld dan lopen we al gauw tegen grote dilemma’s aan. Want door onze eigen consumptiepatronen houden we misstanden ook weer in stand. De benodigde informatie blijkt onbetrouwbaar en voor veel producten is er gewoon geen duurzaam alternatief. De schade aan mens en aarde blijft zodoende onzichtbaar op de labels van bijvoorbeeld onze mobiele telefoons, spijkerbroeken en medicijnen. De mens is naast consument ook werknemer, spaarder en misschien zelfs belegger – in ieder geval een burger. Hij of zij kan daarom op verschillende manieren invloed uitoefenen op keuzes van bedrijven en overheden die de wereld schoner en eerlijker kunnen maken. Dit boek neemt je mee in het doolhof van conflicterende belangen en versnipperde verantwoordelijkheden. Het laat zien dat de huidige regels, wetten en gedragscodes niet afdoende zijn om te komen tot werkelijk eerlijke, duurzame en ethische productievormen. Het boek biedt instrumenten en daagt bewuste burgers, managers en beleidsmakers uit om duurzaam te handelen, zodat ook Zhang Hui een betere toekomst tegemoet gaat. Bij het boek verschijnen digitale dossiers juistnu.nl met praktische tips en handvatten. Het tijdschrift OnzeWereld besteed elke maand aandacht aan de thema’s. Erratum eerste druk: Door een fout in het eindredactionele proces is onterecht een percentage in het boek aangepast. In hoofdstuk 6 op pagina 121 in de laatste alinea had moeten staan: … In 2007 was het marktaandeel opgelopen tot 3,2 procent. De oogst aan concrete resultaten kan dus mager worden genoemd, maar de stijging van 3200 procent van het marktaandeel is dat zeker niet. Deze ongekende groei toont ondanks relatief lage absolute cijfers aan dat Nederland wereldwijd behoort tot de koplopers op het gebied van duurzaam beleggen.’ ISBN 9789460220241 Pagina’s 184 pagina’s Prijs € 19.50 Bestellen bij www.kitpublishers.nl

Partners

  • SOMO

Publicatie

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: E.J. Quak
Gepubliceerd op:

Related news

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.