Foto:Jonathan Kabugo via Unsplash

79 Kenianen hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Britse agromultinational Camellia, het moederbedrijf van het Keniaanse Kakuzi. Dit laatste bedrijf wordt beschuldigd van systematische schendingen van mensenrechten van (oud-)werknemers en bewoners van dorpen op en naast de plantages. SOMO deed onderzoek naar het bedrijf, en verzamelde bewijsmateriaal en getuigenissen voor de rechtzaak.

“Het Keniaanse dochterbedrijf van Camellia wordt van systematische mensenrechtenschendingen beschuldigd. Camellia heeft een zorgplicht en die wordt niet nageleefd. Het bedrijf zou slachtoffers moeten helpen en snel moeten handelen om verdere schendingen te voorkomen”, aldus Daniel Leader van Leigh Day, het advocatenkantoor dat de slachtoffers bijstaat.

Mary Kambo van Kenya Human Rights Commission: “Er wordt bij Kakuzi melding gemaakt van verkrachting, verminking en moord. Het bedrijf drijft de spot met verantwoordelijk gedrag, en het is verbijsterend hoe het bedrijf zich gedraagt. Alsof ze boven de wet staan.”

Kakuzi verbouwt onder meer avocado’s voor Britse supermarkten zoals Tesco, Sainsbury en Lidl. Naar aanleiding van de rechtszaak en een voorpagina-artikel in de Sunday Times, besloten deze supermarktketens vorige week om (voorlopig) geen producten meer van Kakuzi te verkopen.

Lydia de Leeuw, onderzoeker bij SOMO: “Het is goed nieuws dat ze dit nu serieus nemen. Als belangrijke inkopers in de keten verwachten we, dat ze hun invloed ten positieve gebruiken. Dus niet door te stoppen met inkopen bij dit bedrijf, maar juist door te investeren in de leverancier, zodat we volgend jaar, bij de start van het nieuwe avocado-seizoen, erop kunnen vertrouwen dat de producten van Kakuzi niet besmet zijn met mensenrechtenschendingen.”

SOMO ondersteunt de lokale gemeenschappen al sinds 2016, samen met de Keniaanse organisaties Kenya Human Rights Commission (KHRC) en Ndula Resource Center (NRC).