Direct naar inhoud

Grenzeloos trainen en adviseren over MVO

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

In het kader van capaciteitsopbouw en kennisverspreiding, geeft SOMO – naast het verrichten van onderzoek – regelmatig training en advies aan maatschappelijke organisaties op het vlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). In maart trainde SOMO Chinese maatschappelijke organisaties om MVO effectief in te zetten voor de promotie van duurzame landbouw zoals thee. Bovendien was SOMO nauw betrokken als adviseur voor het onderzoek van een coalitie van Europese consumentenorganisaties naar de effecten van het inkoopbeleid van Europese supermarktketens voor leveranciers van levensmiddelen uit ontwikkelingslanden.


Training/workshop, Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) Instrumenten en Strategieën voor Duurzame Thee en Landbouw

Het doel van de training/workshop, die op 30 en 31 maart in Peking werd georganiseerd door SOMO en haar Chinese partner SRI (Social Resources Institute), was om het vermogen van Chinese maatschappelijke organisaties (CSO’s) te vergroten om effectief gebruik te maken van MVO als instrument om duurzame landbouw te bevorderen. De training/workshop ondersteunde CSOs bij het vinden van passende en doeltreffende benaderingen door het bespreken en identificeren van belangrijke concepten, trends, strategieën en ervaringen op het gebied van MVO van binnen en buiten de agrarische sector. SOMO heeft plannen voor een vergelijkbare training in Malawi deze zomer en zal volgend jaar ook in andere landen trainingen organiseren.

Verslag over maatschappelijk verantwoorde aanbesteding door supermarkten in Europa
SOMO heeft adviesdiensten geleverd (analyse, onderzoeksopzet en -methoden, achtervang) aan een coalitie van consumentenorganisaties onder leiding van Consumers International (CI). CI publiceerde in maart het rapport Checked out: Are European supermarkets living up to their responsibilities for labour conditions in the developing world? in maart 2010. In het onderzoek, dat acht EU-landen betrof, wordt de conclusie getrokken dat ‘het supermarkten [in het algemeen] duidelijk ontbreekt aan beleid op dit gebied’.

Voor meer informatie bezoek Consumers International(opens in new window) .

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

  • Winsten om op te eten Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Vincent Kiezebrink
  • Niet verdiend Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Margarida Silva
  • Bittere koffie Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Joseph Wilde-Ramsing

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.