Grote bierbedrijven maken winst over rug van Cambodjaanse promotiemedewerkers

Promotiemedewerkers die Heineken, Carlsberg, Bavaria en andere merken in Cambodjaanse bars en restaurants promoten, verdienen veel te weinig om fatsoenlijk te kunnen leven. In het vandaag uitgekomen rapport ‘Promoting Decency?’ onthult Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) dat Cambodjaanse promotiemedewerkers de regels moeten overtreden om aan voldoende inkomsten te komen. Zo drinken zij bier met klanten om de omzet op te vijzelen, staan zij vaak bloot aan seksuele intimidatie, moeten zij op vrije dagen overwerken en incidenteel zelfs hun toevlucht zoeken tot prostitutie. Zolang deze medewerkers geen vast maandelijks basisinkomen krijgen dat voldoende is voor de eerste levensbehoeften, zullen deze problemen voortduren. Het rapport van SOMO bouwt voort op eerder onderzoek en gaat over promotiemedewerkers in dienst van verschillende nationale en internationale bierbrouwers die actief zijn op de Cambodjaanse markt. Het rapport toont aan dat er de laatste paar jaar een aantal verbeteringen in de werkomstandigheden van promotiemedewerkers zijn gekomen. Deze zijn met name te danken aan inspanningen van Beer Selling Industry Cambodia (BSIC), de koepel van brouwerijen waar ook Heineken en Carlsberg lid van zijn. Desondanks is er een aanzienlijk aantal knelpunten dat nog opgelost moet worden om fatsoenlijke werkomstandigheden te creëren voor promotiemedewerkers.

lees meer minder
wilt u een donatie doen?