Sustainability issues in the tea sector, het SOMO rapport uit juni 2008 blijkt een mijlpaal te zijn voor de stakeholders in de wereldwijde theesector. Voor het eerst kaart het rapport de mens- en milieuonterende toestanden aan in de belangrijkste thee exporterende landen wereldwijd.

Unilever (o.a. Lipton) en Sara Lee (o.a. Pickwick) reageren in de Nederlandse media en erkennen, eveneens voor het eerst, publiekelijk hun (gedeelde) verantwoordelijkheid voor de mistoestanden uit het SOMO rapport. Veel belangrijke theeproducenten gebruiken inmiddels duurzaamheidskeurmerken voor een deel van hun producten.

Arbeidsrechtenschendingen en milieuproblemen

De thee-export is van groot belang voor landen als Malawi, Sri Lanka, Kenia, Indonesië, India, Vietnam en China. Maar door overproductie zijn theeprijzen op de wereldmarkt historisch laag. Daardoor verergeren de problemen waar theeproducerende landen al decennia mee kampen: slechte arbeidsomstandigheden zoals lage lonen, kinderarbeid en discriminatie, en milieuproblemen zoals vervuiling door bestrijdingsmiddelengebruik, bodemerosie en aantasting van biodiversiteit.

Het bestuderen en de onder de aandacht brengen van deze problematiek in de zes belangrijkste theeproducerende landen was een belangrijk doel van het SOMO rapport uit 2008. Dankzij het aangaan van de dialoog en de samenwerking in de DTI (Dutch Tea Initiative, een coalitie van NGO’s waarvan SOMO medeoprichter was, daarna onderdeel van de Tropical Commodity Coalition) kon SOMO de druk op bedrijven verder opvoeren. Dit heeft bijgedragen aan een positieve nieuwe dynamiek in de sector. Zo dragen bijvoorbeeld Lipton en PG Tips thee van ´s werelds grootste theebedrijf Unilever nu het Rainforest Alliance keurmerk voor sociale en ecologische verantwoorde thee. Ook andere grote theeproducenten zoals Tata Tea (Tetley Tea), Twinnings, James Finlay en Sara Lee gebruiken inmiddels dergelijke keurmerken voor een deel van hun theeproducten.

De resultaten van SOMO’s werk in de theesector zoals onderzoek en capaciteitsopbouw van NGO partners in theeproducerende landen worden dan ook door diverse organisaties (van campagne tot industrie) gebruikt in een toenemend aantal internationale publicaties en initiatieven. Zo is - mede ten gevolge van SOMO’s inspanningen - een uitgebreid theeprogramma gestart in het Nederlandse Initiatief Duurzame Handel (IDH) waarin theebedrijven, maatschappelijke organisaties en overheid actief zijn. Hun doel is om via gezamenlijke projecten de theesector te verduurzamen. SOMO neemt ook deel aan deze werkgroep van IDH.

Meer informatie in dossier thee >