Five concrete European experiences with monitoring and verification in the garment industry
On the 3rd of October 2001 SOMO and CCC organised an international conference within the framework of the project "European Initaitives on Monitoring and Verification of Codes of Conduct in the Garment and Sportwear Industry', funded by the European Commission, Employment and Social Affairs DG5. lees meer mindergerelateerde content
Rechtbank tikt ministerie van Financiën op de vingers in zaak katoenimport uit Xinjiang
Het ministerie van Financiën heeft niet goed genoeg gezocht naar (douane)gegevens over katoenimport uit Xinjiang. Dat concludeerde de Rechtbank van Amsterdam op 11 januari jl. naar aanleiding van een Wob-verzoek van SOMO. SOMO probeert informatie…
Wat kan SOMO Services voor u betekenen?
lees meerEuropese bedrijven zwijgen over arbeidsrechtenkwesties in leerlooierijen in Bangladesh
Leerlooierijen in Bangladesh staan bekend om hun slechte arbeidsomstandigheden. Hoewel het duidelijk is dat bedrijven als Bristol, Scapino en Wortmann (bekend van de merken Caprice en Marco Tozzi) hun leren schoenen uit Bangladesh betrekken, blijft…
Europa negeert uitbuiting, als het gaat om steenkool uit Colombia
Rechter veegt schadeclaims RWE en Uniper van tafel
De Nederlandse overheid hoeft geen schadevegoeding te betalen aan energiegiganten RWE en Uniper, oordeelde de rechtbank in Den Haag vandaag. De energiebedrijven hadden claims van respectievlijk EUR 1,4 miljard en EUR 1 miljard neergelegd bij…
Geef meer partijen toegang tot handelsinformatie van de douane
SOMO en 55 andere maatschappelijke organisaties en vakbonden schreven een open brief aan de Europese Commissie over de lopende herziening van de douanewetgeving. Zij roepen de Commissie op om ervoor te zorgen dat ook partijen…
Hoe klimaatonderhandelaars met het bedrijfsleven de klimaatfinanciering voor ontwikkelingslanden ondermijnden
COP27: goedkeuring van een “gemoderniseerd” ECT opent de deur naar alleen maar meer klimaatchaos
Luxemerken moeten de herkomst leren producten bekendmaken
Luxemerken zoals Armani, Versace, Michael Kors en Coach geven geen informatie over de herkomst van hun leren producten. Uit een analyse van SOMO blijkt dat 35 van de 44 luxemerken geen lijsten publiceren van de…