Direct naar inhoud

Aandeelhouders roepen Unilever op het matje

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

De Nederlandse vakbond FNV, internationale vakbond voor voedselwerkers IUF en andere belanghebbenden zoals VBDO hebben vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering van Unilever arbeidsomstandigheden van werknemers in Pakistan, India en Kenia aan de kaak gesteld.

Zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde SOMO-briefing ‘Unilever; Overview of controversial business practices in 2008(opens in new window) ’ dat Unilever werknemers in Azië steeds vaker aanneemt op basis van uitzendcontracten in plaats van een vast dienstverband. Dat tijdelijke personeel verdient veel minder dan werknemers in vaste dienst, heeft geen recht op vakantiedagen, ziekengeld of overwerktoeslagen en mag vaak geen lid worden van de vakbond.

Een voorbeeld is de Pakistaanse Lipton theefabriek in Karachi, die in 2008 sloot en alle werkzaamheden verplaatste naar een lokaal bedrijf, waar alle 800 werknemers werken op basis van tijdelijke contracten.

In een reactie op SOMO’s onderzoek laat Unilever weten te voldoen aan lokale regels en gebruiken. Bovendien zegt het bedrijf niet de enige te zijn die het verpakken van thee uitbesteed.

SOMO onderzoeker Sanne van der Wal geeft aan de reactie vreemd te vinden. “Unilever heeft bijna al het theeverpakkingswerk in Pakistan uitbesteed, terwijl thee verpakken het belangrijkste werk is voor een theefabriek.”

In 2009 startte IUF een grootscheepse campagne tegen Unilever. Om Lipton fabrieksarbeiders in Pakistan te steunen werden onder andere een website(opens in new window) opgezet en een klacht ingediend bij de OECD.

Ter voorbereiding op de aandeelhoudersvergaderingen van 2009, doen SOMO en VBDO samen onderzoek naar MVO-beleid en -praktijk van tien Nederlandse beursgenoteerde bedrijven in 2008. SOMO stelt voor elk van de deze ondernemingen een profiel, waarop de VBDO haar stemadvies baseert en kritische vragen stelt.

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Related news

  • Winsten om op te eten Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Vincent Kiezebrink
  • Niet verdiend Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Margarida Silva
  • Bittere koffie Gepubliceerd op:
    Geplaatst in categorie:
    Publicatie
    Joseph Wilde-Ramsing

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.