Direct naar inhoud

SOMO’s ‘Corporate Research Knowledge Centre’ graaft diep om bedrijven, sectoren en markten te analyseren

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Het ‘Corporate Research Knowledge Centre’ (CRKC)-team van SOMO doet onderzoek naar grote, kleine, publieke, private en brievenbusbedrijven en biedt op maat gesneden onderzoek aan. Deze informatie geeft SOMO’s klanten het cruciale inzicht, de financiële gegevens en kritische analyses om hun werk te ondersteunen dat in het teken staat van het algemeen belang.

SOMO heeft al meer dan veertig jaar ervaring in het screenen van bedrijven op hun activiteiten, arbeidsnormen en effecten op duurzame ontwikkeling. Recent startte een nieuw team bij SOMO, het zogenaamde Corporate Research Kenniscentrum, met als doel om diepgaandere bedrijfsinzichten en inzicht in de context van de markt aan SOMO’s bedrijvenonderzoek toe te voegen.

“Als een klant inzichtelijke en betrouwbare informatie nodig heeft, of kritische analyses over een bedrijf, gaan wij snel van start met het onderzoeken van het betreffende bedrijf, de sector en de markten. Dit levert cruciale informatie op die onze klanten gebruiken bij strategische beslissingen over de richting van hun werk, belangenbehartiging en campagnes”, vertelt Roberta Cowan − SOMO-onderzoeker en CRKC-dienstencoördinator.

Klanten

Vooral maatschappelijke organisaties, (semi-)overheidsorganen en internationale ngo’s maken gebruik van de diensten van het CRKC-team. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van partnerschappen, campagnes, multi-stakeholderinitiatieven, dialogen, onderhandelingen, onderzoek, fondsenwerving, investeringen of andere vormen van betrokkenheid bij bedrijven.

Cowan: “Er zijn uiteenlopende redenen waarom klanten een verzoek bij ons indienen voor bedrijvenonderzoek, een media-overzicht, achtergrond- of beleggersinformatie. Bijvoorbeeld, als een organisatie overweegt zich in een campagne te richten op een bedrijf, bij lobby of advocacywerk. Of als een organisatie overweegt om met een bedrijf samen te werken aan een gezamenlijk project. In dat geval kan een Quick Scan van het bedrijf het overwegen waard zijn. Zo kun je beter zicht krijgen op de mogelijke risico’s die verbonden zijn aan samenwerking met een bedrijf en de kans op succes vergroten.”

Gespecialiseerde onderzoekers

Voordat Cowan in december 2013 bij SOMO kwam werken, was zij financieel journalist voor de Canadian Press, Dow Jones / Wall Street Journal en Reuters. Inclusief Cowan bestaat het CRKC-team uit vijf onderzoekers. Deze onderzoekers hebben een brede expertise op alle onderzoeksgebieden van SOMO en zijn daarnaast gespecialiseerd in het maken van financiële analyses en het gebruik van zakelijke databases die bankiers, investeerders, overheden en bedrijven gebruiken. De onderzoekers analyseren hoe bedrijven werken, hoe hun MVO-beleid eruit ziet en hoe bedrijven worden gemanaged, gefinancierd en gestructureerd. Ze analyseren ook wat bedrijven drijft, waar zij groeimogelijkheden zien en hoe zij opereren en concurreren in hun eigen of aanverwante markten.

“In onze aanpak doen we niet alleen onderzoek naar het bedrijf zelf, maar ook naar de sector en de marktcontext – inclusief de concurrenten van een bedrijf, investeerders, aandeelhouders, consumenten en de media. Dit levert zinvolle informatie op over hoe een bedrijf werkt en natuurlijk ook waar het kwetsbaar is”, zegt Cowan.

Graven in het algemeen belang

“SOMO heeft bovendien ruime ervaring in het interpreteren van informatie en het vertalen daarvan naar MVO en duurzaamheidskwesties”, zegt Cowan. De opgedane inzichten van de strategische en financiële drijfveren van een bedrijf kunnen ook worden gebruikt voor het algemeen belang. Om daarmee het beleid en het gedrag van multinationales te beïnvloeden en uiteindelijk een positieve invloed te hebben op het leven van mensen die negatief worden beïnvloed door deze bedrijven. SOMO gebruikt daarbij openbare informatie en informatie uit besloten, financiële databanken. Bij een analyse van een bedrijf voor een klant, struinen de onderzoekers door deze databases, maar ook door jaarverslagen, persberichten, transcripties van analistenbijeenkomsten en informatie van persbureaus.

“Het is graven, graven en nog eens graven”, zegt Cowan. “Wat een bedrijf zegt over haar MVO-beleid is belangrijk, maar is slechts een deel van de puzzel. Voor mij is het belangrijk om te weten wat een onderneming drijft, want uiteindelijk worden de grootste beslissingen genomen op basis van wat investeerders willen. Daarom moeten we in ons onderzoek ‘het geld volgen’.”

Verschillende behoeften vragen om verschillende soorten onderzoek

Na de zomer publiceert SOMO een brochure over de verschillende soorten onderzoeksdiensten die het Corporate Research Kenniscentrum u te bieden heeft. In het kort alvast uitleg over vier diensten:

Een Quick Scan is het resultaat van onderzoek naar beleid en praktijk van een bedrijf. Het geeft een overzicht van de bedrijfsstrategie, een risicoanalyse en een reeks aanbevelingen. Voor dit onderzoek op maat gebruikt SOMO een standaardmethodologie die voor elke klant wordt aangepast. Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar partnerschappen met ngo’s. Wanneer een ngo dit voorstel overweegt, kan SOMO een Quick Scan-analyse maken. Deze analyse geeft aan hoe het bedrijf zal profiteren van een dergelijke relatie en wat de risico’s zijn voor de ngo wanneer zij een partnerschap aangaat. “Dit soort onderzoek levert waardevolle inzichten over het bedrijf op en is vergelijkbaar met een ‘due diligence-proces’. Onze klanten willen weten wat het risico is voor hun reputatie als ze worden geassocieerd met een bepaald bedrijf”, zegt Roberta. SOMO voerde het afgelopen jaar diverse Quick Scans uit op bedrijven die actief zijn in de suiker-, chemische, alternatieve energie, landbouw en reclamesector. De meeste daarvan zijn niet openbaar gemaakt en worden uitsluitend gebruikt door de opdrachtgever zelf.

Benchmark Scans of Sector Scans zijn vergelijkende onderzoeksprojecten waarin wordt gekeken naar verschillende bedrijven binnen een bepaalde sector. Bijvoorbeeld naar grondstoffen, zoals koffie of suiker, of naar de kledingsector of de productie van elektronica.

SOMO maakt ook Controversy Scans met daarin achtergrondinformatie over de huidige of vroegere controverses die het bedrijf heeft gekend, inclusief een uitgebreid media-overzicht. “Ons onderzoek brengt vaak mogelijke zorgen naar voren doordat we kijken naar het bedrijf in de hele context van de sector en de markt. Maar ook doordat wij ‘rode vlaggen’ voor onze partners en klanten kunnen identificeren”, voegt Roberta toe.

Het CRKC-team voert niet alleen zelf onderzoek uit, maar traint ook particulieren, partnerorganisaties en klanten in het doen van onderzoek naar bedrijven. In het afgelopen jaar heeft SOMO wereldwijd trainingen gegeven aan organisaties, waarmee zij gerichte strategieën richting bedrijven konden ontwikkelen.

Lees meer over de diensten van SOMO.

Meer informatie nodig?

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.