Direct naar inhoud
SOMO

Pressing Issues

De verantwoordelijkheid van Nederlandse supermarkten voor omstandigheden op Zuid-Afrikaanse wijnbedrijven

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Irene Schipper
Geschreven door: Gisela ten Kate
Geschreven door: Martje Theuws
Gepubliceerd op:

Hoewel Nederland een belangrijke markt is voor Zuid-Afrikaanse wijn, is er in Nederland nauwelijks discussie over schendingen van mensen- en arbeidsrechten in deze sector. Met dit onderzoek willen SOMO en haar Zuid-Afrikaanse organisatie TCOE(opens in new window) het bewustzijn over deze schendingen vergroten, en tegelijkertijd het werk van lokale vakbonden ondersteunen.

Het rapport onderzoekt het en de -praktijk van de vijf grootste Nederlandse supermarkten: Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en PLUS ten aanzien van de Zuid-Afrikaanse wijn die ze in hun supermarkten verkopen. Voldoen de wijnen aan de VN-normen voor due dilegence? Hoe kunnen de supermarkten meer bijdragen aan blijvende verbeteringen in de arbeids- en leefomstandigheden op Zuid-Afrikaanse wijnboerderijen.

SOMO en TCOE ondezochten samen met de lokale vakbond CSAAWU(opens in new window) de situatie op een handvol wijnplantages. Dit veldwerk is een illustratie van een lange en gestage stroom onderzoeken naar de arbeidsomstandgheden in de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie: al meer dan 15 jaar komen Europese ngo’s als Amnesty en Human Rights Watch met kritische rapporten.De belangrijkste conclusies zijn op het gebied van arbeidsomstandigheden: arbeiders hebben over het algemeen geen vast contract en krijgen een loon waarvan ze niet kunnen rondkomen. Onveilig pesticidegebruik is een terugkerend onderwerp en het blijkt heel moeilijk voor mensen om zich te organiseren, bijvoorbeeld via een vakbond. Maar weinig arbeiders in deze sector zijn lid van een vakbond en daarnaast sluiten vakbonden op veel weerstand van boeren als ze hun taak willen uitvoeren en opkomen voor de rechten van hun leden en van arbeiders in het algemeen.

SOMO roept supermarkten in Nederland op zich actief bezig te houden met verbeteringen in hun keten, risico’s in kaart te brengen en niet blind te vertrouwen op certificeringsinitiatieven.

 

 

Meer informatie nodig?

Partners

  • TCOE

Publicatie

Geplaatst in categorie:
Publicatie
Geschreven door:
Geschreven door: Irene Schipper
Geschreven door: Gisela ten Kate
Geschreven door: Martje Theuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.