Direct naar inhoud

Nieuwe brochure en training helpen mensenrechtenverdedigers bij het indienen van klachten tegen multinationals

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

In juni van dit jaar lanceerde SOMO’s Human Rights & Grievance Mechanisms-programma (HRGM) een nieuwe website met daarop informatie over verschillende niet-juridische klachtenmechanismen en tips voor het indienen van klachten. In de afgelopen periode breidde de informatie op de site uit, onder andere met een nieuwe brochure over een klachtenmechanisme en een Spaanse ondertiteling voor de introductievideo. Naast de brochures over de Compliance Advisor Ombudsman en het World Bank Inspection Panel kan nu ook de brochure met informatie over het klachtenmechanisme van de African Development Bank (AfDB) gedownload worden.

Een niet-juridisch klachtenmechanisme is een procedure die (groepen) personen een formeel instrument biedt om misstanden door bedrijven aan te kaarten, bijvoorbeeld op het gebied van mensenrechten, arbeidsrechten en milieuschade. Via deze weg is het ook mogelijk om genoegdoening te krijgen. Maar er is nog veel onduidelijk over de effectiviteit van deze klachtenmechanismen en hoe ze werken.

“We informeren de websitebezoekers(opens in new window) onder andere over de dingen die zij moeten overwegen, de activiteiten die ze moeten ondernemen en de documentatie die ze nodig hebben voordat ze een klacht in kunnen dienen bij een niet-juridisch klachtenmechanisme. De brochures zijn een mooie eerste stap in die informatievoorziening”, aldus projectsecretaris Desiree Koppes.

Klachtenmechanisme African Development Bank

De nieuwe brochure, met de titel The Independent Review Mechanism of the African Development Bank, geeft een overzicht van het klantenmechanisme van de AfDB en is bedoeld voor maatschappelijke organisaties, werknemers, gemeenschappen en groepen van individuen die worden geschaad door een AfDB-ondersteund project. De publicatie legt het klachtenproces en het beleid uit − het wie, wat, wanneer, waar en waarom van het indienen van een klacht − en een stap-voor-stap handleiding over hoe je een klacht indient.

Training indienen van klachten

In het kader van het HRGM-programma geeft SOMO, in samenwerking met zuidelijke partners, training over niet-juridische klachtenmechanismen en helpt daarmee mensenrechtenverdedigers bij het indienen van klachten tegen multinationals. In september en oktober vonden drie trainingen plaats, in Indonesië, Mexico en Kenia, met het doel de deelnemers beter uit te rusten met kennis van niet-juridische klachtenmechanismen en met praktische vaardigheden om deze mechanismen effectief te kunnen gebruiken. Daarnaast kregen ze ook gericht advies over hun specifieke casus. De trainingsopbouw verliep parallel met een stappenplan voor het indienen van niet-juridische klachten. De stappen waren opgebouwd uit verschillende (interactieve) modules, presentaties en oefeningen, waarbij de deelnemers vertelden over ervaringen uit hun eigen casus en eerdere ervaringen met klachtenmechanismen. Lees hier meer over de trainingen.

Introduction to Non-Judicial Grievance Mechanisms

Introductievideo niet-juridische klachtenmechanismen

De introductievideo met uitleg over verschillende varianten van niet-juridische klachtenmechanismen is te downloaden op de website(opens in new window) en nu ook te bekijken met Spaanse ondertiteling(opens in new window) .

Meer weten?

Voor meer informatie over klachtenmechanismen, trainingen, filmpjes, brochures en het programma kunt u terecht op de website van het Human Rights & Grievance Mechanisms-programma(opens in new window) .

Geplaatst in categorie:
Nieuws
Gepubliceerd op:

Gerelateerde content

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuw onderzoek naar de macht van bedrijven.